Canal+ wejdzie na giełdę

Marcel ZatońskiMarcel Zatoński
opublikowano: 2020-10-22 22:00

Na GPW szykuje się kolejna duża oferta publiczna. Właściciele TVN i UPC sprzedadzą swoje pakiety w operatorze płatnej telewizji.

Debiut Allegro rozruszał warszawską giełdę. W czwartek oficjalnie plan debiutu na GPW potwierdził Canal+, nadawca i dystrybutor kanałów płatnej telewizji, działający również na rynku dystrybucji kinowej.

„Oferta będzie stanowić okazję zarówno dla krajowych, jak też zagranicznych inwestorów do zainwestowania w Canal+ Polska, preferowanego dostawcę rozrywki z segmentu premium na polskim rynku. Spodziewamy się, że wraz z dalszym rozwojem polskiej gospodarki i rosnącym popytem na usługi rozrywkowe wśród gospodarstw domowych będzie rosnąć również zapotrzebowanie na usługi płatnej telewizji z segmentu premium” — mówi Edyta Sadowska, prezes Canal+ Polska, cytowana w komunikacie.

Ofercie publicznej, poprzedzającej debiut, nie będzie towarzyszyła emisja nowych akcji. Walory sprzedadzą natomiast dwaj z trzech akcjonariuszy — spółki TVN Media (z grupy Discovery) oraz Liberty Global Ventures z amerykańskiej grupy medialno-telekomunikacyjnej, która w Polsce znana jest jako właściciel kablowego UPC. Pierwsi sprzedadzą około 32 proc. kapitału Canal+, drudzy — 17 proc. Kontrolny pakiet około 51 proc. akcji pozostanie w rękach Groupe Canal+, wchodzącej w skład francuskiego koncernu Vivendi.

— Uważamy, że spółka może zaoferować inwestorom dużą zdolność do generowania znacznychprzepływów pieniężnych i atrakcyjne możliwości rozwoju, co potwierdzają wyniki Canal+ Polska: w latach 2017–19 wzrost przychodów CAGR wyniósł 3,3 proc., a konwersja gotówki w 2019 r. sięgała 60,3 proc. O sile i odporności naszego modelu działania i pozycji, jaką mamy wśród naszych abonentów świadczą wyniki wypracowane w pierwszym półroczu 2020, kiedy wzrost organiczny przychodów wyniósł rok do roku 2,8 proc. — mówi Edyta Sadowska.

Canal+ ma w Polsce 2,7 mln abonentów i 21-procentowy udział w rynku płatnej telewizji. W ubiegłym roku wypracował 2,29 mld zł przychodów i 364,2 mln zł zysku na poziomie EBITDA. W tym roku tylko w pierwszym półroczu zysk EBITDA wzrósł o 30 proc. — do 254,5 mln zł, co spółka tłumaczy „optymalizacją kosztów operacyjnych".

Jako dojrzały gracz rynkowy Canal+ kusi nowych inwestorów m.in. wizją regularnej wypłaty dywidendy. Zakłada, że będzie oddawać akcjonariuszom 75 proc. skonsolidowanego zysku netto. „Pierwsza dywidenda ma zostać wypłacona do połowy 2021 r. ze skonsolidowanego skorygowanego zysku netto za rok 2020” — czytamy w komunikacie.

W najbliższych miesiącach na GPW można spodziewać się kolejnych debiutów. Zaawansowane w procesie wchodzenia na giełdę są m.in dwie spółki z segmentu e-commerce — odzieżowa platforma Answear oraz rowerowe Dadelo. Na GPW wybierają się też deweloperzy gier — Huuuge Games i People Can Fly. Na rynku spekuluje się też m.in. o nadchodzących debiutach detalicznej sieci Pepco, infrastrukturalnego Emitela czy — w dalszej perspektywie — Żabki.