Casino stworzy sieć supermarketów
PODEJRZANA CENA: Nie przeznaczamy wielkich sum na reklamę i marketing. W Polsce ponadto zdecydowaliśmy się współpracować tylko z lokalnymi producentami. Stąd wynikają nasze oszczędności — tak tłumaczy Paul Martins, dyrektor Leader Price, niską cenę produktów firmy. fot. ARC
Sprzedawane w hipermarketach GŽant produkty Leader Price cieszą się ogromną popularnością ze względu na niskie ceny. Dlatego też wkrótce w Warszawie, Łodzi i Katowicach powstaną samodzielne supermarkety, mające w ofercie towary tylko tej marki.
Spółka Leader Price została niedawno wydzielona z Grupy Casino. W planach ma szybką ekspansję na rynku polskim. W czerwcu w Łodzi otworzy magazyn o powierzchni 30 tys. mkw., pomyślany jako centrum logistyczne.
W ciągu 4-5 lat zamierza stworzyć w Polsce 100 supermarketów, każdy o powierzchni około 1000 mkw. Do końca 1999 roku firma chce zdobyć 15-20 proc. rynku żywnościowego.
— Chcemy jak najszybciej otworzyć 2-3 sklepy, by sprawdzić, jak będą działały. Mamy kilkanaście ciekawych kontaktów z inwestorami w Warszawie, Łodzi i Katowicach. Zastanawiamy się także nad franchisingiem — mówi Paul Martins, dyrektor zarządzający Leader Price.
Najlepsza pantoflowa
Nie będzie prowadzona żadna akcja reklamowa — zapewnia szef spółki. Najlepsza metoda — jego zdaniem — to poczta pantoflowa.
Do czerwca firma planuje wypuszczenie na rynek 600 produktów, obecnie ma ich 70. Są to głównie napoje, czekolady, kawy cappuccino, dżemy, płatki śniadaniowe, chipsy. Od lutego na rynek będzie trafiało około 100 produktów Leader Price miesięcznie.
Kupieni dostawcy
Leader Price podpisał już kilkadziesiąt umów z producentami artykułów spożywczych, m.in. z Materne i Inda Polska. Kontrakty zawierane są na dwa-trzy lata. W tym czasie lokalny producent nie musi się martwić o zbyt towaru. Musi jednak dostosować jakość do wymogów Leader Price.
— Nie mamy żadnych problemów z zawieraniem umów. Długoterminowe kontrakty zapewniają producentom duże oszczędności. Ponadto dzięki nam mogą oni konkurować z takimi gigantami, jak NestlŽ czy Procter & Gamble — uważa Paul Martins.
Możliwość sprzedawania własnych produktów w supermarketach z pewnością kusi wielu lokalnych producentów. Na razie polskie firmy traktują kontakty z tą spółką ostrożnie. Często zawierane umowy stanowią dla nich tylko ułamek działalności.
Francuskie doświadczenia
Marka Leader Price powstała we Francji pod koniec lat 80., by konkurować z wchodzącymi na rynek tanimi sieciami Lidl i Aldi. Pomysł okazał się dużym sukcesem — obecnie nad Sekwaną istnieje 300 placówek Leader Price, połowa jest oddana we franchising.