Europejskie stowarzyszenie producentów aut ACEA podało, że sprzedaż w Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii i krajach Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu wzrosła we wrześniu do 1,237 mln samochodów.
Benjamin Kibies, analityk Dataforce uważa, że najnowsze dane dotyczące producentów z Chin wskazują na to co będzie dziać się w najbliższej przyszłości na europejskim rynku.
- Zobaczymy stały wzrost chińskich marek – powiedział.
Według Schmidt Automotive Research, chińscy producenci po raz pierwszy wyprzedzili pod względem udziału w europejskim rynku producentów z Korei Południowej.
Brytyjski rynek kluczowy dla producentów z Chin
Bloomberg zwraca uwagę, że zmiany są widoczne najmocniej na brytyjskim rynku, na który przypada prawie połowa sprzedaży aut chińskich producentów w Europie. To m.in. skutek niższych niż w Unii Europejskiej ceł. Kibies uważa, że brytyjski rynek jest kluczowy dla chińskich producentów i są już na nim bardzo silni. Sprzedaż aut chińskiego BYD, największego na świecie producenta samochodów elektrycznych, była tam we wrześniu sześciokrotnie większa niż w sierpniu. Podobnie duży wzrost zanotowało MG, które obecnie jest w chińskich rękach.
Szybki wzrost sprzedaży MG, BYD i Chery
Według Dataforce, wśród chińskich producentów najwięcej aut osobowych sprzedał w Europie we wrześniu SAIC, właściciel MG. Było ich prawie 33,9 tys., czyli 76 proc. więcej niż rok wcześniej. BYD sprzedał 24,9 tys. aut, co oznacza wzrost o prawie 400 proc., a Chery, właściciel marek Jaecoo i Omoda, blisko 18,5 tys., czyli niemal 600 proc. więcej niż rok wcześniej.
W całej Europie udział chińskich marek w segmencie ładowanych hybryd wzrósł o ponad siedem punktów procentowych do 20 proc., wynika z szacunków Dataforce. Udział w segmencie aut elektrycznych wzrósł o 1,7 punktu do 11 proc., a uwzględniając partnerstwa Zhejiang Leapmotor Technology ze Stellantis i spółką Ebro-Chery osiągnąłby 13 proc.
