Citi Handlowy ma za sobą udany trzeci kwartał. Bank wypracował w tym czasie 172 mln zł zysku netto, poprawiając wynik o 9 proc. w porównaniu z poprzednim kwartałem i o 18 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Zysk netto był lepszy od oczekiwań rynku. Przychody brutto Citi Handlowego w III kw. uplasowały się na poziomie 530 mln zł. Głównym motorem zwyżek przychodów z działalności podstawowej jest wynik odsetkowy w segmencie klientów instytucjonalnych. Rynek pozytywnie ocenia wyniki banku na tle całego sektora.

— Nawet jeśli nie uwzględnimy zdarzenia jednorazowego, sprzedaży nieruchomości za 10,5 mln zł brutto, bank zanotował wynik nieco lepszy od naszych oczekiwań — tłumaczy Mateusz Krupa z Erste Group Banku.
Citi pokazał koszty ryzyka na poziomie 22 mln zł, z czego 7 mln zł dotyczyło segmentu korporacyjnego. Analityk twierdzi, że Erste Group nie zakładał kosztów ryzyka w tym segmencie ze względu na wysoki poziom rezerw na kredyty z utratą wartości.
— Zakładamy, że bankowi najprawdopodobniej wyskoczyła większa ekspozycja, którastała się kredytem z utratą wartości, dlatego pojawiły się dodatkowe rezerwy — mówi analityk.
Bank tłumaczył podczas konferencji prasowej poświęconej wynikom finansowym, że jest to zdarzenie jednorazowe, które nie stanowi problemu. Saldo aktywów klientów wzrosło o 5 proc. r/r w bankowości detalicznej i o 8 proc. r/r w bankowości instytucjonalnej. Wzrosła transakcyjność w obszarze kart kredytowych o 7 proc. Bank odnotował również wzrost sprzedaży produktów inwestycyjnych o 64 proc. w ujęciu rocznym. Zdaniem Sławomira Sikory, prezesa Citi Handlowego, liczby te wpisują się w zapowiadany na początku roku konsekwentny wzrost wolumenów.
— To konsekwentna realizacja zobowiązania z początku roku, gdzie zapowiadaliśmy wzrost biznesu klientowskiego — twierdzi Sławomir Sikora, prezes Citi Handlowego. Wynik odsetkowy za III kw. wyniósł 273 mln zł i zdaniem analityka Mateusza Krupy jest zadowalający. Względem poprzedniego kwartału bank poprawił wynik o 4 proc. i o 11 proc. r/r. Słabiej wypada natomiast wynik z tytułu prowizji, który wobec poprzedniego kwartału spadł o 6 proc. i uplasował się na poziomie 146 mln zł.
— Wynik z tytułu prowizji był słabszy kwartał do kwartału, ponieważ poprzedni kwartał był bardzo dobry. Natomiast widzimy też sporą poprawę na kartach, po części sezonową — tłumaczy ekspert. W ujęciu rocznym wynik z tytułu prowizji wzrósł o 1 proc.
— Ten kwartał był słaby pod względem wyników z działalności maklerskiej. Natomiast pozytywnie zaskoczył nas wynik tradingowy — dodaje analityk. Citi Handlowy skupia się na rewolucji cyfrowej. Bank pracuje m.in. nad udoskonaleniem procesów płatniczych, które docelowo mają być w pełni automatyzowane.
— Zgodnie z zapowiedziami inwestujemy w nowoczesne technologie, co widać w strukturze kosztów tego kwartału — mówi prezes banku. W tym roku Citi wprowadził nową platformę Citibank Online. Bank konsekwentnie zwiększa udział sprzedaży produktów bankowych przez kanały elektroniczne. W trzecim kwartale 2017 r. udział sprzedanych kart kredytowych przez kanał internetowy kształtował się na poziomie 31 proc. w odniesieniu do całości sprzedaży kart kredytowych w banku.
1mld zł Na taką kwotę zrobili obrót klienci indywidualni banku, korzystający z kart kredytowych przez ostatnie trzy kwartały.