Pod koniec września ostatni raz obradował w ZUS komitet sterujący z udziałem Comarchu dotyczący utrzymania Kompleksowego Systemu Informatycznego (KSI). Na początku października całość związanych z tym zadań ponownie przejęło Asseco. Przypomnijmy, że w ostatnim przetargu na utrzymanie KSI tańszą ofertę złożyła spółka z Krakowa, ale po długiej i zaciętej batalii prawnej Asseco odwróciło losy przetargu, doprowadzając do odrzucenia oferty konkurenta.
Równie zacięta była walka w ogłoszonym w kwietniu 2020 r. przetargu na rozwój i utrzymanie portalu klienta oraz szyny usług w ramach Platformy Usług Elektronicznych (PUE). Najtańszą ofertę złożył Comarch, który wycenił prace na 71 mln zł brutto. Druga pod względem ceny była oferta S&T Services Polska, które zaproponowało 93,89 mln zł, a trzecia - Asseco Poland z kwotą 96,88 mln zł.
W sierpniu 2021 r. ZUS uznał za najkorzystniejszą ofertę Comarchu, a następnie na skutek wyroków Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) i sądu dwukrotnie unieważniał i dokonywał go ponownie.
Ostatnia odsłona batalii odbyła się w piątek, kiedy sąd okręgowy w Warszawie ogłosił wyrok w sprawie skargi Asseco na wyrok KIO z maja. Zarzuty podnoszone w skardze dotyczyły tzw. rażąco niskiej ceny w ofercie Comarchu. Rzeszowska firma IT domagała się odrzucenia oferty konkurenta z Krakowa, twierdząc, że jego wyjaśnienia dotyczące sposobu kalkulacji ceny nie były wystarczające. Sąd oddalił skargę, co formalnie wyczerpuje drogę prawną i otwiera Comarchowi drogę do podpisania kontraktu.

PUE obecnie jest utrzymywana i rozwija przez Asseco. Podpisany przed czterema laty kontrakt miał wartość 24,3 mln zł. Budżet szybko się wyczerpał i w 2020 r. potrzebna była umowa uzupełniająca. Ponadto do czerwca 2022 r. podpisano jeszcze co najmniej dwa aneksy, bo nowe zadania, które powierzano ZUS, wymagały szybkiej rozbudowy systemów (PUE i KSI były też rozwijane w ramach tzw. specumowy covidowej, do której podpisano 12 aneksów). W czerwcu 2022 r. Asseco podpisało z ZUS nowy, sześciomiesięczny kontrakt na rozwój i utrzymanie PUE w okresie przejściowym, tj. do czasu rozstrzygnięcia przetargu i przejęcia systemu przez nowego wykonawcę.
Platforma wystartowała 10 lat temu, a obecnie korzysta z niej ponad 10 mln użytkowników: osób fizycznych, lekarzy, płatników składek. Dzięki PUE mogą zdalnie załatwiać szereg spraw - od złożenia wniosku o 500+ czy wyprawkę szkolną po sprawdzanie składek. Kolejne etapy informatyzacji ZUS zamierza realizować przy zastosowaniu tej platformy.
Asseco nie pogodziło się z utratą perspektywicznego kontraktu i nie zamierza składać broni. Urzędnicy ZUS się z tym liczą - prawdopodobnie dlatego nie spieszą się z podpisaniem umowy.