Comarch o krok od intratnego kontraktu

Grzegorz SuteniecGrzegorz Suteniec
opublikowano: 2022-10-04 20:00

Po wyroku sądu okręgowego krakowska spółka jest blisko wygrania wartego ponad 70 mln zł przetargu na jeden z kluczowych systemów ZUS.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • na jakim etapie jest przetarg na rozwój i utrzymanie PUE ZUS
  • kto obecnie świadczy te usługi i ile razy była aneksowana umowa
  • czy wyrok sądu kończy batalię o kontrakt
  • czy Asseco pogodziło się z przegraną
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Pod koniec września ostatni raz obradował w ZUS komitet sterujący z udziałem Comarchu dotyczący utrzymania Kompleksowego Systemu Informatycznego (KSI). Na początku października całość związanych z tym zadań ponownie przejęło Asseco. Przypomnijmy, że w ostatnim przetargu na utrzymanie KSI tańszą ofertę złożyła spółka z Krakowa, ale po długiej i zaciętej batalii prawnej Asseco odwróciło losy przetargu, doprowadzając do odrzucenia oferty konkurenta.

Równie zacięta była walka w ogłoszonym w kwietniu 2020 r. przetargu na rozwój i utrzymanie portalu klienta oraz szyny usług w ramach Platformy Usług Elektronicznych (PUE). Najtańszą ofertę złożył Comarch, który wycenił prace na 71 mln zł brutto. Druga pod względem ceny była oferta S&T Services Polska, które zaproponowało 93,89 mln zł, a trzecia - Asseco Poland z kwotą 96,88 mln zł.

W sierpniu 2021 r. ZUS uznał za najkorzystniejszą ofertę Comarchu, a następnie na skutek wyroków Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) i sądu dwukrotnie unieważniał i dokonywał go ponownie.

Ostatnia odsłona batalii odbyła się w piątek, kiedy sąd okręgowy w Warszawie ogłosił wyrok w sprawie skargi Asseco na wyrok KIO z maja. Zarzuty podnoszone w skardze dotyczyły tzw. rażąco niskiej ceny w ofercie Comarchu. Rzeszowska firma IT domagała się odrzucenia oferty konkurenta z Krakowa, twierdząc, że jego wyjaśnienia dotyczące sposobu kalkulacji ceny nie były wystarczające. Sąd oddalił skargę, co formalnie wyczerpuje drogę prawną i otwiera Comarchowi drogę do podpisania kontraktu.

Zróżnicowane wzrosty
Zróżnicowane wzrosty
W 2021 r. fundusz płac podstawowych w Comarchu, którym kieruje Janusz Filipiak, wzrósł o 8,3 proc. w porównaniu do 2020 r. W oświadczeniu złożonym w KIO spółka podała, że średni wzrost wynagrodzeń pracowników i współpracowników przypisanych do jednostki organizacyjnej wyznaczonej do realizacji projektów dla centrali ZUS w okresie od grudnia 2020 r. do grudnia 2021 r. wyniósł 1,6 proc.
Piotr Waniorek

PUE obecnie jest utrzymywana i rozwija przez Asseco. Podpisany przed czterema laty kontrakt miał wartość 24,3 mln zł. Budżet szybko się wyczerpał i w 2020 r. potrzebna była umowa uzupełniająca. Ponadto do czerwca 2022 r. podpisano jeszcze co najmniej dwa aneksy, bo nowe zadania, które powierzano ZUS, wymagały szybkiej rozbudowy systemów (PUE i KSI były też rozwijane w ramach tzw. specumowy covidowej, do której podpisano 12 aneksów). W czerwcu 2022 r. Asseco podpisało z ZUS nowy, sześciomiesięczny kontrakt na rozwój i utrzymanie PUE w okresie przejściowym, tj. do czasu rozstrzygnięcia przetargu i przejęcia systemu przez nowego wykonawcę.

Platforma wystartowała 10 lat temu, a obecnie korzysta z niej ponad 10 mln użytkowników: osób fizycznych, lekarzy, płatników składek. Dzięki PUE mogą zdalnie załatwiać szereg spraw - od złożenia wniosku o 500+ czy wyprawkę szkolną po sprawdzanie składek. Kolejne etapy informatyzacji ZUS zamierza realizować przy zastosowaniu tej platformy.

Asseco nie pogodziło się z utratą perspektywicznego kontraktu i nie zamierza składać broni. Urzędnicy ZUS się z tym liczą - prawdopodobnie dlatego nie spieszą się z podpisaniem umowy.