Trwająca od lutego 2020 r. walka o kontrakt na utrzymanie Kompleksowego Systemu Informatycznego (KSI) ZUS miała wiele odsłon i zwrotów akcji. Do wyłonienia zwycięzcy potrzebne było 11 odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) i sześciu skarg do sądu okręgowego. Po drodze była zmiana zwycięzcy, liczne ekspertyzy, w tym speców od informatyki śledczej, skarga kasacyjna do Sądu Najwyższego czy zawiadomienie do prokuratury.
Przypomnijmy, że chodzi o czteroletni kontrakt na utrzymanie KSI ZUS z budżetem blisko 500 mln zł. Od października 2020 r. faworytem był Comarch, którego oferta za 204 mln zł okazała się najtańsza. Ona też został awybrana jako najkorzystniejsza.
Asseco nie złożyło broni i najpierw walczyło o odtajnienie dokumentów Comarchu objętych tajemnicą przedsiębiorstwa. Kluczowy okazał się wyrok sądu okręgowego z października 2021 r., który otworzył rzeszowskiej firmie drogę do odwrócenia losów postępowania.
Po szeregu zarzutów, jakie Asseco podniosło po zapoznaniu się z odtajnioną dokumentacją, ZUS w lutym 2022 r. zdecydował o wykluczeniu Comarchu z postępowania i wyborze oferty rzeszowskiej firmy.
Wśród prawnych podstaw wykluczenia ZUS wymienił wówczas przedstawienie przez Comarch w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa informacji wprowadzających w błąd zamawiającego, które miały istotny wpływ na podejmowane decyzje, zatajenie informacji lub brak możliwości przedstawienia wymaganych dokumentów oraz niewykazanie spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Chodziło głównie o dwie kwestie: podanie w wykazie osób pracownika, który nie spełniał kryteriów i brak możliwości dostarczenia oryginału jednej z referencji.
KIO w marcu utrzymała w mocy decyzję zamawiającego o wykluczeniu spółki z przetargu. Comarch złożył jednak skargę do sądu okręgowego.
W czwartek Sąd Okręgowy w Warszawie oddalił skargę Comarchu otwierając tym samym drogę do podpisania umowy między ZUS, a Asseco na utrzymanie KSI.
Przewodniczący składu sędziowskiego Bolesław Wadowski w ustnym uzasadnieniu poinformował, że podziela wcześniejszy wyrok i rozważania prawne KIO. Skupił się jedynie na kwestii pracownika, który nie spełniał wymagań wymienionych w dokumentacji przetargowej. Z uwagi na problemy z głosem drugą z kluczowych kwestii obiecał omówić w uzasadnieniu pisemnym. Comarchowi przysługuje jeszcze kasacja do Sądu Najwyższego, jednak jej ewentualne złożenie nie ma przełożenia na działania zamawianego.
Obecnie około 2/3 usług związanych z utrzymaniem KSI jest świadczona przez Asseco, a około 1/3 przez Comarch. Z uwagi na harmonogram wygasania obecnych umów i aneksów, rozpoczęcie świadczenia usług dla całego systemu przez Asseco jest spodziewane na przełomie września i października.
