Coraz gorsze nastroje niemieckich konsumentów

Tadeusz Stasiuk, Bloomberg
opublikowano: 2024-08-27 09:34

Problemy gospodarcze, wysokie koszty życia, a także wysoka niepewność polityczna oraz sytuacja na rynku pracy to główne czynniki kładące się cieniem na nastrojach panujących wśród niemieckich konsumentów. Tak słabe nie były one od lat.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Wyniki najnowszego badania przeprowadzonego przez ekonomistów z instytutów gospodarczych GfK i NIM jednoznacznie potwierdzają, że sentyment niemieckich konsumentów i tamtejszych gospodarstw domowych systematycznie się pogarsza. Wskaźnik nastrojów w oszacowaniu na wrzesień 2024 r. zszedł jeszcze głębiej pod kreskę, obniżając swoją wartość do -22,0 pkt z -18,6 pkt w sierpniu. Odczyt okazał się słabszy niż oczekiwał rynek. Mediana prognoz kształtowała się na poziomie 18,2 pkt.

Mocny spadek odnotował przy tym wskaźnik oczekiwań dochodowych. Zniżkował do zaledwie 3,5 pkt z 19,7 pkt w sierpniu. To reakcja na niewystarczający wzrost siły nabywczej, który nie jest w stanie zrekompensować rosnące koszty życia i niepewność na rynku pracy.

Czytaj także>>Niemiecka gospodarka skurczyła się w II kwartale

W komunikacie podkreślono, że ożywienie gospodarcze w sierpniu było jedynie chwilowe i związane z Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej, i można je traktować jedynie jako swoisty „wypadek przy pracy” w ogólnym spadkowym trendzie.

Nieznacznie rosnące wskaźniki bezrobocia, wzrost liczby upadłości firm i plany redukcji zatrudnienia w różnych firmach w Niemczech sprawiają, że wielu pracowników martwi się o swoje miejsca pracy – powiedział Rolf Buerkl, analityk ds. konsumentów w NIM. W jego opinii, oddala to nadzieje na trwałe ożywienie gospodarcze napędzane przez prywatną konsumpcję.