Coworking idzie do hoteli

Wspólna przestrzeń do pracy to dziś domena biurowców. Coraz częściej jednak na pełną infrastrukturę można liczyć także w podróży.

Nad Wisłą rynek hotelowy kwitnie. W ubiegłym roku liczba noclegów wzrosła o 7 proc. — wynika z analizy przygotowanej przez Walter Herz, firmę doradczą z branży nieruchomości. Hossa ma trwać.

— Szacujemy, że w najbliższych latach w największych miastach Polski podaż nowych pokoi zwiększy się o 20- -30 proc. — mówi Agnieszka Topczewska, starszy konsultant w CBRE Hotels.

Hotelarze nie spoczywają na laurach. Międzynarodowe i rodzime sieci starają się być na bieżąco z najnowszymi trendami. Wkrótce może się nim stać hotelowy coworking.

— Przestrzenie coworkingowe cieszą się coraz większą popularnością, dlatego pracujemy nad tym, aby w hotelach z portfolio Grupy Radisson tworzyć innowacyjne, otwarte i dynamiczne przestrzenie. W hotelowym lobby oferujemy gościom przyjemne otoczenie przystosowane zarówno do pracy, jak i do spotkań towarzyskich. W holu zapewniamy duże stoły, meble, które mają opcje podłączenia sprzętu elektronicznego oraz dostęp do drukarek — mówi Olof Karlsson, dyrektor regionalny na Polskę i Europę Środkowo-Wschodnią w Radisson Hotel Group.

Karol Weber, ekspert hotelowy i autor bloga enjoyyourstay. pl, zaznacza, że koncept przestronnych lobby, w których mieszają się różne funkcje i usługi, jest popularny Polsce od kilku lat. Natomiast rozbudowana funkcja coworkingowa dopiero zyskuje na znaczeniu — zarówno w kraju, jak i na świecie. Na naszym rynku sprzyja temu rosnąca liczba osób rozpoczynających pracę na własny rachunek.

— Według danych serwisu Useme w Polsce działa blisko 120 tysięcy freelancerów. Do 2021 r. ich liczba ma przekroczyć milion. Aż 9 na 10 z nich deklaruje, że do rozpoczęcia pracy na własny rachunek skłoniła ich m.in. elastyczność — wyjaśnia Karol Weber.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Miejsca, w którym na kilka godzin lub dni można przysiąść z laptopem, odpisać na mejle, spotkać się z kontrahentem, potrzebują też podróżujący pracownicy. Na te potrzeby zamierza odpowiedzieć m.in. francuska grupa Accor.

— Accor poprzez joint venture z firmą deweloperską Bouygues Immobilier od 2017 r. jest zaangażowanyw rozwój sieci coworkingowej Nextdoor — obecnie zwanej Wojo. Wojo jest gotową do użytkowania koncepcją coworkingu, oferującą przestrzeń do pracy dla hoteli. To popularna marka we Francji. Jej plany rozwojowe zakładają 1200 adresów w Europie do końca 2020 r. i obejmują m.in. takie miasta, jak Warszawa, Kraków, Budapeszt i Praga — wyjaśnia Gilles Clavie, prezes Orbisu, należącego do grupy Accor. Kąt do pracy dla gości oferują też CitizenM i Selina.

— Hotel Hoxton Chicago, którego otwarcie zaplanowano na ten rok, będzie oferował aż 400 biurek. W Polsce koncepcję coworkingu, choć w nie tak rozbudowanej formie, praktykuje marka Puro. Niedawno otwarty hotel Moxy na warszawskiej Pradze także ma wydzieloną strefę do pracy. Powstający w biurowcu The Warsaw Hub hotel Crowne Plaza jako pierwszy w stolicy będzie miał rozbudowaną przestrzeń coworkingową w lobby. Mimo że oferty i przestrzenie coworkingowe są typowe raczej dla miejskich hoteli, to hotele resortowe, np. Hotel Dębowy Biowellness & SPA w Bielawie, także zaczynają tworzyć je dla swoich gości łączących pracę z wypoczynkiem — informuje Karol Weber.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dominika Masajło

Polecane