Jak podała spółka CPK w komunikacie, PGE Dystrybucja zapewni moc przyłączeniową na początku 2030 r. W ramach umowy PGE Dystrybucja wybuduje stację elektroenergetyczną 110 kV, a CPK będzie odpowiedzialna za budowę linii przesyłowej 110 kV łączącej stację z portem lotniczym.
"Dostarczenie i zapewnienie stabilnych dostaw energii lotnisku to podstawa jego funkcjonowania i bezpieczeństwa w ruchu powietrznym i pracy służb naziemnych" - powiedział prezes CPK Filip Czernicki, cytowany w komunikacie spółki.
Spółka, by móc spełnić oczekiwania tak dużego i strategicznego odbiorcy, zaplanowała rozbudowę sieci 110 kV na terenie Oddziału Łódź - podkreślił prezes PGE Dystrybucja Jacek Drozd. Wśród inwestycji koniecznych do przyłączenia lotniska jest budowa rozdzielni 110kV i wprowadzenie do niej przebudowanych wcześniej przez CPK linii 110 kV Sochaczew – Żyrardów oraz Teresin – Bielnik. Przebudowana zostanie także linia 110 kV Sochaczew-Grodzisk.
Czernicki zaznaczył z kolei, że znaczne zapotrzebowanie energetyczne lotniska CPK spółka będzie chciała niwelować produkcją energii z własnych OZE, tak by zbliżyć się do wymogów UE zero-emisyjności w obiektach użyteczności publicznej.
Według CPK, zapotrzebowanie lotniska na energię będzie sukcesywnie rosło wraz z jego rozbudową i może osiągnąć nawet około 350 MW mocy. Docelowo CPK planuje zostać Operatorem Systemu Dystrybucyjnego, uwzględniając produkcję własną z OZE usytuowanych w najbliższym otoczeniu portu.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.