Cyfrowe wyzwania przed MŚP

opublikowano: 19-12-2018, 22:00

Zapewnienie ochrony środowisk chmurowych i urządzeń mobilnych – to jedno z przykazań dla małych firm na 2019 r.

Rok 2018 upłynął pod znakiem danych. Firmy zbierały je, analizowały i zabezpieczały przed atakami hakerów. W przyszłym roku, dzięki większej dostępności do gotowych zbiorów cyfrowych informacji, a także wzrostowi mocy obliczeniowej, na szybki rozwój będą miały szanse sztuczna inteligencja (SI) oraz uczenie maszynowe (ML). Jak jednak zapowiadają eksperci, mimo ogromnych oczekiwań związanych z rozwojem SI i ML, nie zastąpią one człowieka, a raczej przyśpieszą jego pracę i wesprą go w procesach decyzyjnych. Dlatego, zdaniem Wojciecha Życzyńskiego, członka zarządu w polskim oddziale Microsoft, paliwem napędzającym cyfrową transformację w 2019 r. będą właśnie rozwiązania które wykorzystują potencjał ogromnych zbiorów danych, internetu rzeczy (IoT), chmury obliczeniowej (cloud computing) oraz zaawansowanej analityki.

— Ich zastosowanie doprowadzi do skokowej poprawy produktywności i rozwoju małych i średnich firm nie tylko w skali lokalnej, ale przede wszystkim międzynarodowej — przekonuje Wojciech Życzyński.

Zabezpieczyć dane

Głównym trendem technologicznym który wpływa na sektor małych i średnich przedsiębiorstw pozostanie jednak tzw. cloud computing. Przy czym obecnie nie mówimy już o jednej, a o wielu chmurach prywatnych, publicznych i hybrydowych, od wielu dostawców, które razem tworzą tzw. środowisko multicloud.

— Poza nielicznymi wyjątkami, firmy przechowują swoje aplikacje i dane w wielu różnych chmurach. Z tego względu kluczowa stanie się sieć, która je wszystkie połączy, a pracownikom zapewni do nich dostęp — niezależnie od miejsca, w którym się znajdują — komentuje Przemysław Kania, dyrektor generalny Cisco w Polsce.

Warto jednak zauważyć, że do chmury nie są przenoszone wyłącznie dane czy aplikacje, ale chociażby zarządzanie infrastrukturą informatyczną. Już teraz widoczny jest trend wzrostowy, jeśli chodzi o wdrażanie usług cloud computing przez sektor MŚP. Potwierdzają to analizy firmy Cisco, według których w 2014 r. zaledwie 55 proc. małych i średnich przedsiębiorstw informowało, że część ich sieci jest obsługiwana w chmurze w jakiejś postaci, a w 2017 r. ten odsetek wyniósł już 70 proc.

— Jak wynika z naszych badań, najczęstszą przyczyną przenoszenia przez MŚP obsługi sieci do chmury jest przekonanie, że zapewnia ona większe bezpieczeństwo danych — twierdzi tak już 68 proc. ankietowanych. Drugim pod względem popularności powodem był brak dostatecznej liczby pracowników wewnętrznego działu technologii informacyjnych oraz skalowalność, jaką oferuje chmura — oba otrzymały po 49 proc. wskazań — mówi Przemysław Kania.

— Co istotne dla mniejszych firm, chmura obliczeniowa przełamuje bariery dostępu do technologii, która dotychczas była dostępna jedynie dla dużych przedsiębiorstw. Wygodny model abonamentowy pozwala uruchomić moc obliczeniową bez konieczności ponoszenia znaczących inwestycji w infrastrukturę sprzętową i zatrudnienia specjalistów IT — dodaje Wojciech Życzyński.

Z badań przeprowadzonych przez Microsoft wynika, że 74 proc. przedstawicieli polskiego sektora MŚP dostrzega wpływ chmury na produktywność ich pracy — chodzi o możliwość realizacji zadań z dowolnego miejsca, pełny dostęp do firmowych danych, poczty i kalendarza.

— Są to jednak usługi podstawowe, a przecież chmura pozwala nawet niewielkim organizacjom na wprowadzenie najnowszych trendów, takich jak sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe czy rozszerzona rzeczywistość. Zresztą technologia SI już dzisiaj jest stosowana do przewidywania zapotrzebowania na produkty czy określenie wolumenów produkcji. W przypadku handlu jest ona zaszczepiona w systemach rekomendacji produktu. Każde z tych rozwiązań przekłada się na konkretne zyski, nawet dla najmniejszych firm — twierdzi Wojciech Życzyński.

Na smartfonach

W nadchodzącym roku mały i średni biznes powinien zwrócić uwagę również na wyzwania związane z cyberbezpieczeństwemurządzeń mobilnych, które stały się obecnie jednym z najważniejszych narzędzi pracy.

— Rozwój przedsiębiorstwa sprawia, że każda organizacja może być potencjalnie zagrożona — niezależnie od jej wielkości. Dysponując smartfonem i dostępem do internetu jesteśmy dziś w stanie prowadzić biznes z dowolnego miejsca. Równocześnie, wraz z postępującą mobilnością, granica między życiem prywatnym i służbowym ulega zatarciu — zauważa Mariusz Gąsiorek-Tatarski, ekspert Samsung Electronics Polska.

Jak bowiem wynika z badania „Blurred World”, przeprowadzonego przez firmę Samsung, aż 87 proc. polskich pracowników korzysta ze służbowych smartfonów w celach prywatnych. A na mejle związane ze sprawami zawodowymi odpisują nawet w kawiarniach i środkach komunikacji miejskiej. Niestety, korzystanie z dobrodziejstw technologii mobilnych nie idzie w parze ze świadomością zagrożeń — zaledwie 40 proc. zatrudnionych myśli o ochronie swoich smartfonów czy tabletów. Jak wynika z badania „Bezpieczeństwo urządzeń mobilnych”, przeprowadzonego przez KPMG, firmy bagatelizują również ryzyko ataków na urządzenia mobilne, mimo że cyberprzestępcy pozostają w tym obszarze bardzo aktywni. Jak podaje Symantec, liczba wariantów złośliwego oprogramowania stworzonego w celu przeprowadzenia ataku na urządzenia mobilne wzrosła w 2018 r. o 54 proc.

— Zapewnienie bezpieczeństwa urządzeniom mobilnym to jedno z najważniejszych wyzwań, z którym muszą zmierzyć się przedsiębiorstwa w 2019 r. Firmowe i prywatne dane przechowywane w naszych smartfonach to łakomy kąsek dla cyberprzestępców, niezależnie od rodzaju działalności czy rozmiaru firmy — podsumowuje Mariusz Gąsiorek-Tatarski.

Sprawdź program konferencji "Sztuczna inteligencja i robotyzacja w sektorze finansowym", 22-23 stycznia 2018 r., Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy