Opublikowane dane okazały się słabsze od oczekiwań rynku. Konsensus przygotowany przez PAP Biznes zakładał wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych o 3,9 proc. rok do roku oraz spadek o 3,1 proc. miesiąc do miesiąca. W ujęciu nominalnym ekonomiści spodziewali się z kolei wzrostu sprzedaży o 3,8 proc. rok do roku.
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w listopadzie 2025 r. była wyższa niż przed rokiem o 3,1%. Największy wzrost w grupach: „meble, rtv, agd”, „pojazdy samochodowe, motocykle, części”, „tekstylia, odzież, obuwie”.
— GUS (@GUS_STAT) December 22, 2025
🔗 https://t.co/V4EY4POTlM#GUS #statystyki #SprzedażDetaliczna pic.twitter.com/1FIZ0L4OhJ
Listopadowe wyniki wskazują na utrzymującą się poprawę popytu konsumpcyjnego w ujęciu rocznym, choć jednocześnie widoczne jest sezonowe osłabienie sprzedaży w porównaniu z październikiem.
Poniżej dane o dynamice sprzedaży detalicznej w cenach stałych w listopadzie i w październiku 2025 r.:
Komentując zaprezentowane przez GUS dane, analitycy mBanku podkreślili, że dane sektorowe wskazują, że to głównie efekt słabszych zakupów bieżących: żywności, farmaceutyków oraz prasy.
🇵🇱Sprzedaż detaliczna również nieco rozczarowała w listopadzie – 3,1% r/r przy konsensusie 3,9. Dane sektorowe wskazują, że to głównie efekt słabszych zakupów bieżących: żywności, farmaceutyków oraz prasy. Na tym tle sprzedaż dóbr trwałych wygląda pozytywnie. pic.twitter.com/4P2a5hPkra
— mBank Research (@mbank_research) December 22, 2025
Tymczasem wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w listopadzie była wyższa o 6,6 proc. rdr. Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży ogółem zwiększył się z 10,7 proc. do 11,0 proc. GUS podał, że wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa z grup: „tekstylia, odzież, obuwie” (z 27,3 proc. przed rokiem do 28,6 proc.), „meble, rtv, agd” (odpowiednio z 21,3 proc. do 21,4 proc.). Natomiast spadek udziału wykazały jednostki z grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 27,5 proc. do 22,1 proc.).
