Dane o sprzedaży detalicznej słabsze niż oczekiwano. Sezon sprzedaży świątecznej może rozczarować

PAP
opublikowano: 2025-12-22 10:08

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w listopadzie 2025 roku wzrosła o 3,1 proc. rok do roku, natomiast w ujęciu miesięcznym odnotowano spadek o 3,3 proc. – wynika z danych opublikowanych przez Główny Urząd Statystyczny. Jednocześnie sprzedaż liczona w cenach bieżących zwiększyła się o 2,8 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Opublikowane dane okazały się słabsze od oczekiwań rynku. Konsensus przygotowany przez PAP Biznes zakładał wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych o 3,9 proc. rok do roku oraz spadek o 3,1 proc. miesiąc do miesiąca. W ujęciu nominalnym ekonomiści spodziewali się z kolei wzrostu sprzedaży o 3,8 proc. rok do roku.

Listopadowe wyniki wskazują na utrzymującą się poprawę popytu konsumpcyjnego w ujęciu rocznym, choć jednocześnie widoczne jest sezonowe osłabienie sprzedaży w porównaniu z październikiem.

Poniżej dane o dynamice sprzedaży detalicznej w cenach stałych w listopadzie i w październiku 2025 r.:

Komentując zaprezentowane przez GUS dane, analitycy mBanku podkreślili, że dane sektorowe wskazują, że to głównie efekt słabszych zakupów bieżących: żywności, farmaceutyków oraz prasy.

Tymczasem wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w listopadzie była wyższa o 6,6 proc. rdr. Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży ogółem zwiększył się z 10,7 proc. do 11,0 proc. GUS podał, że wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa z grup: „tekstylia, odzież, obuwie” (z 27,3 proc. przed rokiem do 28,6 proc.), „meble, rtv, agd” (odpowiednio z 21,3 proc. do 21,4 proc.). Natomiast spadek udziału wykazały jednostki z grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 27,5 proc. do 22,1 proc.).