DCT sfinansuje nowy terminal

Bogdan Tychowski
06-11-2003, 00:00

Planowane inwestycje Portu Gdańskiego zostaną w części sfinansowane ze środków własnych, ale najważniejsze są pieniądze z UE oraz od brytyjskiego inwestora.

Port Gdański prowadzi prace przygotowujące go do działania w ramach tzw. Transeuropejskiej Sieci Transportowej poszerzonej Unii Europejskiej.

— Nasza strategia rozwoju zakłada budowę portu uniwersalnego, posiadającego rozbudowane zaplecze i dobrą komunikację zarówno z infrastrukturą lądową jak i portami bałtyckimi. Co ważne —tak widzi Port Gdański również Komisja Europejska, która sytuuje Port Gdański jako ważny węzeł multimodalny i istotne ogniwo w Transeuropejskim Korytarzu Transportowym nr VI — podkreśla Andrzej Kasprzak, prezes Morskiego Portu Gdańsk.

Z Unii...

Wyrazem takiej polityki było przyjęcie w ostatnim czasie przez Komisję Europejską listy przedsięwzięć, które znajdą się w budżecie UE do 2020 r. Spośród 100 projektów nadesłanych z 27 państw wybrano 18 priorytetowych przedsięwzięć, które zyskały gwarancję rozpoczęcia przed 2010 r.

Na tej liście znalazły się m.in. linia kolejowa Gdańsk-Warszawa-Brno/Zilina oraz autostrada Gdańsk-Katowice-Brno/Zilina-Wiedeń.

— To zbieżne z naszym planem rozwoju, ukierunkowanym na poprawę dostępu drogowego do portu oraz na rozwój infrastruktury portowej, umożliwiającej na większą skalę przeładunki ro-ro i promowe. W planach uwzględniona jest budowa terminali: kontenerowego, promowego i połączenia z autostradą A-1 oraz budowa nowego mostu kolejowego nad Martwą Wisłą — wylicza Andrzej Kasprzak.

Terminalom towarzyszyć będzie powstanie Pomorskiego Centrum Logistycznego. Całość kosztów związanych z realizacją projektu kształtuje się na poziomie 500 mln EUR. Port nie jest w stanie sfinansować go samodzielnie, dlatego pomoc Unii jest niezbędna. Nie oznacza to jednak jedynie oczekiwania przez port na wspomniane środki.

...i od inwestora

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk parafował porozumienie z brytyjskim inwestorem — firmą DCT, w myśl którego wybudowany zostanie — ze środków własnych inwestora — terminal kontenerowy, w tym jedno stanowisko ro-ro. Ostateczna umowa będzie podpisana jeszcze w tym roku, jeżeli wyrazi na nią zgodę resort skarbu.

Po zrealizowaniu pierwszego etapu inwestycji, terminal zdolny będzie do obsługi 500 tys. TEU, 50 tys. samochodów ciężarowych i 350 tys. samochodów osobowych oraz 1,5 mln pasażerów rocznie. Koszt przedsięwzięcia jest szacowany na około 175 mln USD.

Fundusze unijne wspomogą również plany inwestycyjne, związane z istniejącą już częścią portu. W najbliższych latach (w budżecie unijnym zamykającym się w 2006 r.) zrealizowane zostaną projekty zgłoszone do Sektorowego Programu Operacyjnego. Ich celem jest stworzenie w porcie wewnętrznym warunków do stosowania technologii ro-ro i promowych, poprawy żeglugi wewnątrz portu oraz stworzenie warunków do ożywienia inwestycyjnego.

— Koszt tych przedsięwzięć wynosi blisko 31,5 mln EUR, z czego z budżetu Unii pochodzić będzie 75 proc. Resztę Port Gdański musi wyasygnować z własnych środków — twierdzi Andrzej Kasprzak.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bogdan Tychowski

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Motoryzacja / DCT sfinansuje nowy terminal