Zgodnie z raportem portalu Inwestycjewkurortach.pl najwięcej, bo aż 190 apartamentowców powstaje nad Bałtykiem, z czego 85 buduje się w Trójmieście, 14 w Kołobrzegu, a 9 w Świnoujściu. Luksusowych nieruchomości przybywa także w górach (69 obiektów). Ze względu na dużą konkurencję i wysokie ceny zmniejsza się jednak pozycja Zakopanego na rynku takich obiektów.
— Na popularności zyskują mniejsze kurorty: Wisła, Karpacz i Szklarska Poręba — wskazuje Jarosław Skoczeń z firmy Emmerson. Rynek apartamentowców rozwija się też na Mazurach, gdzie w budowie jest 36 obiektów. Aż osiem z nich powstaje w Ostródzie.
W guście najemcy
Zainteresowani zakupem nieruchomości wakacyjnej preferują lokale typu studio i dwupokojowe o powierzchni od 18 do 40 mkw.
— To dlatego, że najłatwiej wynająć je turystom — wyjaśnia Grzegorz Kosiura, założyciel i dyrektor zarządzający portalu Inwestycjewkurortach.pl. Bardziej wymagającym klientom deweloperzy proponują komfortowe apartamenty o większym metrażu.
— Ponad 60 powstających obiektów będzie miało w ofercie lokale o powierzchni przekraczającej 100 mkw. — dodaje Grzegorz Kosiura.
W odpowiedzi na preferencje rynku spółki stawiają jednak na mniejszą liczbę mieszkań w obiekcie. Zgodnie z analizą portalu inwestycjewkurortach.pl tylko w 49 budynkach będzie ich więcej niż 60.
Luksus na własność
W polskich miejscowościach turystycznych przybywa także condohoteli, czyli hoteli, w których można kupić ekskluzywne lokum i oddać je w zarządzanie operatorowi zewnętrznemu. Rentowność takiej inwestycji wynosi zwykle 6-10 proc. w skali roku.
— Kupującymi są w większości Polacy. Ze względu na zawirowania na rynku wycofują swoje aktywa z innych instrumentów finansowych i nabywają za nie dochodowe nieruchomości, które są pewniejszą inwestycją w trudnych czasach — mówi Piotr Błaszkiewicz, dyrektor ds. sprzedaży spółki Zdrojowa Invest, która buduje Condohotel Cristal Resort Szklarska Poręba z 61 apartamentami w systemie condo.
Z perspektywami
Zdaniem ekspertów, popyt na ekskluzywne nieruchomości w górach, nad morzem i nad jeziorami będzie rósł, bo coraz więcej osób odwiedza te regiony. A sprzyja temu m.in. rozwój kulturalny miejscowości turystycznych.
— W ostatnich latach w Ostródzie powstał amfiteatr na 2,5 tys. osób, kompleks sportowy ze stadionem i trybunami na 5 tys. widzów oraz centrum konferencyjno–targowe — wymienia Kamila Górecka–Kirwiel, PR menedżer w Condohotels Group i OPB Development. Popularności apartamentów wakacyjnych nie ograniczyło nawet spowolnienie gospodarcze.
— Interesują się nimi osoby o ponadprzeciętnym statusie majątkowym, które są mniej wrażliwie na okresowe wahania koniunktury — mówi Kamila Górecka-Kirwiel.
Z przeprowadzonych przez Condohotels Group i OPB Development badań wynika, że potencjalni klienci to zarówno kobiety, jak i mężczyźni w wieku od 30 do 60 lat, wykształceni, o dochodach powyżej średniej krajowej, mieszkający w dużych miastach i na ich obrzeżach, oraz przedsiębiorcy lub osoby wykonujące wolne zawody.