Digitalizacja to wielka porażka

Małgorzata Grzegorczyk
30-11-2017, 22:00

Tylko jedna firma na cztery czerpie zyski z najnowszych technologii. Eksperci twierdzą, że inwestują w nie to, co trzeba.

81 proc. firm zainwestowało w ostatnich trzech latach w digitalizację, 75 proc. z nich liczyło na zwiększenie przychodów, ale tylko 23 proc. zaobserwowało pozytywne efekty, wynika z badania Simon-Kucher & Partners, firmy doradczej wyspecjalizowanej w polityce cenowej. To dlatego, że firmy stawiają tylko na cięcie kosztów, zamiast skoncentrować się na wzroście przychodów (patrz info).

— Nie należy pomijać dwóch inicjatyw, które przynoszą największe korzyści: optymalizacji cen przy pomocy big data i monetyzacji zdigitalizowanych produktów — podkreśla Tomasz Nowak z Simon-Kucher & Partners. Pierwsze rozwiązanie jest świetnie widoczne w branży handlowej.

— Przybywa informacji o cenach konkurencji i zachowaniu klientów. Należy je wykorzystać do wyceny produktów i usług. W branży handlowej coraz częściej stosuje się algorytmy, które automatycznie wyceniają produkty. Trzeba jednak być ostrożnym, bo kilka lat temu pewna książka o muchach została na Amazonie wyceniona na 23 mln USD tylko dlatego, że tak zdecydował skomplikowany algorytm — mówi Artur Staniec z Simon- -Kucher & Partners. O spieniężaniu nowych usług trzeba myśleć już na etapie tworzenia.

— W przeciwnym razie dochodzi do paradoksu: zespół inżynierów w ramach wieloletniego projektu wymyśla produkt czy usługę, za które klient nie jest skłonny zapłacić — dodaje Artur Staniec. Pułapką digitalizacji jest rozpoczęcie wojny cenowej, przed czym eksperci przestrzegają. Z badania wynika, że firmy, które stosują digitalizację, są dwukrotnie bardziej skłonne do wszczęcia takiej wojny (9 proc. wobec 4 proc. spośród innych firm). Może się tak dziać dlatego, że nowoczesne metody stosują start-upy i młode firmy, które są mniej doświadczone i stosują agresywną politykę cenową.

Mistrzowie digitalizacji to firmy, które uniknęły wojen cenowych i odczuły dzięki inwestycjom wzrost przychodów. W tych firmach marża EBITDA wynosi 17,3 proc. wobec 12,6 proc. dla pozostałych. Mistrzowie digitalizacji wykorzystują dane do opracowania i aktualizacji segmentacji klientów, np. na grupy, które potrzebują usługi szybko, wysokiej jakości, tańszej itp. Badanie przeprowadzono w 40 krajach wśród członków zarządów i menedżerów średniego szczebla z 1925 firm, w tym 148 z Polski.

— Jest kilka smaczków, które nas wyróżniają. Na Zachodzie konkurencja, która oferuje niskie ceny, jest postrzegana jako wyzwanie przez 47 proc. respondentów, w Polsce — przez 72 proc. To dlatego, że konsument jest bardziej wymagający. Polacy mają jeden z najwyższych w Europie wyników pod względemtzw. inteligencji zakupowej: częściej porównują produkty, są mniej lojalni wobec marek i intensywniej reagują na promocje — mówi Tomasz Nowak. Kolejna sprawa to wojny cenowe.

— W Polsce 80 proc. firm twierdzi, że jest w branży, w której trwają wojny cenowe, na świecie jest to 2/3 respondentów. Ponadto, 26 proc. polskich firm twierdzi, że wywołało wojnę cenową nienaumyślnie, a na świecie deklaruje to 12 proc. ankietowanych. Dowodzi to, że polskie spółki mają mniejszą świadomość, jakie konsekwencje mają ich działania w kwestii cen, decydują się na promocję czy obniżkę, nie biorąc pod uwagę, jaki wpływ będzie to mieć na rynek — mówi Artur Staniec. Natomiast w Polsce rzadziej niż gdzie indziej na świecie wymienianym powodem presji cenowej jest osiągnięcie celów sprzedaży. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / IT&Internet / Digitalizacja to wielka porażka