Dopłaty do elektrycznych rowerów ruszą w pierwszej połowie roku

PAP Biznes
opublikowano: 2025-01-07 17:31

Program dopłat do zakupu roweru elektrycznego ruszy w pierwszej połowie 2025 roku - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) w odpowiedzi na interpelację poselską.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

"Zgodnie z opracowanym projektem, uruchomienie programu planowane jest na pierwszą połowę 2025 r. Długość trwania programu uzależniona będzie od wielkości środków jakie zostaną przeznaczone na finansowanie tego programu. (...) Na chwilę obecną brak jest możliwości określenia wysokości środków przeznaczonych na finansowanie tego programu. Ostateczna wysokość środków uzależniona będzie od wielkości wygospodarowanych środków z innych programów związanych z dekarbonizacją sektora transportu" - napisał MKiŚ.

Brak zgody EBI, finansowanie ze środków krajowych

Zgodnie z pierwotnymi założeniami, program dopłat do zakupu rowerów elektrycznych miał być finansowany ze środków unijnych Funduszu Modernizacyjnego. Propozycje programów finansowanych z tego instrumentu przekazywane są do Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI), celem uzyskania zgody na uruchomienie takiego programu.

"W przypadku programu wsparcia zakupu rowerów elektrycznych EBI wydało negatywną decyzję. W związku z decyzją EBI, Ministerstwo Klimatu i Środowiska wraz z nadzorowanym Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczęło działania na rzecz określenia źródła finansowania ze środków krajowych" - dodano.

Dopłaty do rowerów elektrycznych - zasady programu

W pierwotnej wersji programu konsultowanej przez MKiŚ w lipcu 2024 r. przewidywano dotacje do zakupu nowych rowerów elektrycznych - do 50 proc. kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 5 tys. zł, a dla rowerów transportowych (cargo) o szerokości do 0,9 m i wózków rowerowych o szerokości powyżej 0,9 m - do 50 proc. kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 9 tys. zł.

Dofinansowaniem miały być objęte pojazdy wyposażone w akumulator litowo-jonowy lub podobny o pojemności co najmniej 10Ah, wyprodukowane przez producentów pochodzących z krajów UE.

Wsparcie planowano jako refundacja po zakupie pojazdu. Dopłat nie przewidywano dla elektrycznych rowerów zakupionych w ramach leasingu.