Escape roomy przyciągają odwiedzających

opublikowano: 08-02-2018, 22:00

W ubiegłym roku do tzw. pokojów zagadek wybrało się w Polsce ponad cztery miliony osób. A rynek wciąż się rozwija.

Escape roomy (ER — tzw. pokoje zagadek) od kilku lat są coraz popularniejszym sposobem na spędzanie wolnego czasu. Za ich pionierów uważa się informatyków z Doliny Krzemowej, którzy w 2006 r., zafascynowani grami RPG, stworzyli na podstawie zagadek znanych z książek Agathy Christie rzeczywistą rozgrywkę Origin. Polska historia escape roomów sięga 2014 r. i zaczyna się we Wrocławiu. Jak wynika z opublikowanego przez serwis Lockme.pl raportu, ER przypadły Polakom do gustu — branża rozwija się u nas w błyskawicznym tempie i wciąż ewoluuje.

Do wyboru, do koloru

Blisko cztery lata temu ER budowane były w Polsce w sposób chałupniczy w zaadaptowanych do tego celu prywatnych mieszkaniach, a koszt takiego przedsięwzięcia wahał się od 5 do 10 tys. zł. W ciągu czterech lat liczba ER urosła do prawie tysiąca (964). Co więcej, zwiększył się wachlarz możliwości wejścia do branży.

— Najczęściej wszystko zaczyna się od jednego mieszkania i kilku pokojów. Jeśli ktoś ma dobre pomysły, myśli o rozwoju biznesu i zaczyna tworzyć sieć. Ci, którzy boją się, że samodzielnie sobie nie poradzą, wybierają franczyzę. Jednak niezależnie od rodzaju działalności, na początek biznesu trzeba od 20 do 100 tys. zł — tłumaczy Bartosz Idzikowski, prowadzący serwis Lockme.pl.

Pokoje zagadek odwiedziło w ubiegłym roku 4 mln Polaków, którzy wydali na nie 200 mln zł. Autorzy raportu zaznaczają, że poprawił się standard ER, które obecnie nierzadko są wyposażone w oryginalne rekwizyty. Dzięki temu zabawa jest dziś organizowana na podstawie fabuł zdecydowanie bardziej zaawansowanych niż dawniej — często z udziałem profesjonalnych aktorów i wykorzystaniem zaawansowanej techniki.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Z raportu wynika, że najbardziej popularne są pokoje przygodowe (30,8 proc.), fabularne (15,1 proc.) oraz na bazie thrillerów (15,7 proc.) i horrorów (9,6 proc.). Analiza rynku pokazuje, że najwięcej graczy odwiedza pokoje w soboty, a najmniej w poniedziałki. Choć ceny pokojów uzależnione są przede wszystkim od liczby graczy, różnią się one również w zależności od miast. W Warszawie amatorzy ER za pokój muszą zapłacić średnio 147 zł, we Wrocławiu — 130 zł, a w Jastrzębiu-Zdroju i Rawiczu już tylko niecałe 80 zł.

Nie tylko rozrywka

Branża ER nie kończy się jednak na rozrywce — rozwija się również biznes gotowych zagadek, a nawet firm, które budują potrzebne pomieszczenia w ciągu nawet kilku godzin. Ponadto pokoje mają wiele zastosowań.

— Przychodzą tutaj dzieci z rodzicami i dziadkami, znajomi i pojedyncze osoby. Coraz bardziej popularne jest również wykorzystywanie pokojów do integracji pracowników i ich rekrutacji. Są pasjonaci, którzy — w celu szukania nowych wrażeń — odwiedzają pokoje we wszystkich polskich miastach — podkreśla Bartosz Idzikowski.

I, co ciekawe, można wykształcić pewne lokalne tendencje związane z branżą. Z raportu Lockme.pl wynika, że w ER w Poznaniu najczęściej będziemy się bać (przeważa tematyka horroru), w Bydgoszczy czeka nas dużo łamigłówek matematycznych. Podobno najtrudniejsze zagadki są we Wrocławiu.

— Zakochani coraz częściej wybierają pokoje zagadek na miejsce zaręczyn. Jednak w tym przypadku przynajmniej jedna osoba zna rozwiązanie wszystkich zagadek jeszcze przed rozpoczęciem rozgrywki i zamknięciem drzwi — podkreśla prowadzący Lockme.pl.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Patrycja Łuszczyk

Polecane