ESG (ang. environmental, social and corporate governance - środowisko, społeczna odpowiedzialność i ład korporacyjny) to koncepcja, która dla firm jest nie tylko obowiązkiem wynikającym z przepisów, ale również szansą rozwoju. Według ekspertów z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), jej wdrażanie należy traktować jako strategiczną inwestycję w przyszłość firmy.
– To transformacja organizacyjna, której fundamentem jest edukacja i zaangażowanie wszystkich struktur przedsiębiorstwa - podkreśla Izabela Fiszer, zastępca dyrektora departamentu internacjonalizacji przedsiębiorstw w PARP.
Zalety wdrożenia
Jak podkreślają eksperci, choć na pierwszy rzut oka wdrażanie ESG może wydawać się trudne, to warto się nad tym pochylić, ponieważ znaczenie tego obszaru w biznesie stale rośnie. Powód jest prosty – to szansa na budowę silnej marki i trwałych relacji z interesariuszami. Firmy, które wprowadzają proekologiczne, społeczne i odpowiedzialne praktyki, zyskują w oczach swoich parterów biznesowych, jak i konsumentów, którzy coraz częściej zwracają uwagę na sposób, w jaki przedsiębiorcy prowadzą działalność.
Co jeszcze mogą zyskać firmy decydujące się na wdrożenie ESG? Przede wszystkim pozytywny wizerunek. Odpowiedzialność społeczna i troska o środowisko pomagają zbudować zaufanie, co z kolei wpływa na lojalność i atrakcyjność na konkurencyjnym rynku. Warto dodać, że firmy decydujące się na redukcję odpadów oraz działania takie jak energooszczędność i efektywne gospodarowanie zasobami, mogą obniżyć koszty operacyjne i zwiększyć rentowność.
Bariery
Wdrażanie ESG może wiązać się również z wieloma wyzwaniami dla firm. Po pierwsze, przedsiębiorcy powinni być świadomi istnienia barier regulacyjnych. ESG wymaga od nich przestrzegania określonych standardów i przepisów, co z kolei rodzi konieczność monitorowania zmian prawnych.
Utrudnieniem dla firm mogą być również wyzwania ekonomiczne. Choć w perspektywie długoterminowej ESG przynosi przedsiębiorstwu wiele korzyści, to jego wdrożenie wiąże się z wysokimi kosztami. Wyzwaniem dla mogą być również kwestie technologiczne - monitorowanie i raportowanie wskaźników ESG wymaga od przedsiębiorców dostępu do odpowiednich technologii. Firmy mogą borykać się z problemami z ich wdrożeniem. Kolejną kwestią jest integracja stosowanych już systemów z nowymi rozwiązaniami – zapewnienie właściwej współpracy między nimi może być skomplikowane i nastręczyć przedsiębiorcom wielu trudności. Warto wspomnieć również o barierach społecznych. ESG wymaga od firm transparentności i zaangażowania, a nie wszystkie są na to gotowe.