
Funkcjonując w tak zmiennym i wymagającym środowisku firmy naturalnie dążą do znalezienia oparcia w czymś stałym, co jednoczy i wspiera, scala biznes i nadaje mu sens. Mowa tu oczywiście o etyce. Kwestie zarządzania zgodnością oraz etyki w biznesie jeszcze kilka lat temu były traktowane z dystansem, jako obszary generujące dodatkowe koszty i stanowiące co najwyżej pewnego rodzaju miły dodatek. Obecnie stają się one normą i standardem, a wysiłki i starania polskich przedsiębiorców w tym zakresie, które obserwujemy m.in. oceniając uczestników konkursu Etyczna Firma, są naprawdę imponujące. Zaryzykuję stwierdzenie, że wyzwania, z którymi wszyscy mierzyliśmy się przez ostatnie lata, stały się katalizatorem zmian znacząco zwiększających poziom świadomości i dojrzałości polskich firm w obszarze etyki.
Widać zresztą odejście od starych wzorców i zmianę punktu ciężkości w firmach nie tylko w Polsce, ale również na świecie. Nadal ważne są wskaźniki ekonomiczne, ale coraz większą rolę odgrywa to wokół jakich wartości prowadzimy biznes i czy robimy to w sposób odpowiedzialny oraz etyczny. Najlepszym tego przykładem jest rosnące znaczenie obszaru ESG (ang. Environment, Social, Governance), czego wyrazem są nowe wymogi regulacyjne oraz liczne inicjatywy i działania podejmowane przez przedsiębiorców w tym zakresie.
Etyka jest fundamentem funkcjonowania każdej zdrowej i dojrzałej firmy czy instytucji. To wartość w którą zdecydowanie warto inwestować, z pewnością zostanie to docenione przez wszystkich interesariuszy, niezależnie od tego czy mówimy o pracownikach, klientach, inwestorach czy kontrahentach.
To co wyjątkowo cieszy, to reakcja polskiego biznesu na rosyjską inwazję na Ukrainę. Poziom i zakres udzielanego wsparcia, pomoc udzielana pracownikom i ich rodzinom, jednoznaczna postawa wobec tej agresji odbiły się szerokim echem na całym świecie. Był to kolejny, po pandemii, egzamin dojrzałości dla polskich firm z którego wyszły obronną ręką.
To już 9 edycja “Etycznej Firmy”. Już po raz dziewiąty laureaci konkursu pokazują, że nawet w tak trudnych i wymagających czasach etyka znajduje się wysoko na agendach firm i ich prezesów. Ostatnie miesiące pokazują, że biznesowa empatia to nie tylko hasło, ale przede wszystkim realne działanie.
Serdecznie gratuluję wszystkim nagrodzonym przedsiębiorstwom!
