Już wiemy, że pierwszy etap z wynikiem pozytywnym zaliczyła większość polskich obywateli i firm, a po okresie swoistego pospolitego ruszenia należy się spodziewać coraz większej profesjonalizacji działań. Zarówno związanych z dalszym uniezależnianiem się od kontaktów z rosyjską gospodarką, czy takich, których celem jest ograniczenie skutków kryzysu wywołanego lub spotęgowanego przez wojnę, jak też zmierzających do zapewnienia jak najsprawniejszego funkcjonowania firm, które w ciągu roku przyjęły do swoich zasobów kadrowych dodatkowe 900 tys. pracownic i pracowników z Ukrainy.
Wojna i jej skutki wpływają na kształt firmowych strategii społecznej odpowiedzialności biznesu — zarówno już realizowanych, jak też dopiero tworzonych. Wpływa także na kształt organizowanego przez „Puls Biznesu” po raz dziewiąty konkursu Etyczna Firma, w którym właśnie te strategie i sposoby ich realizacji są jednymi z głównych ocenianych elementów. Skutkiem tych zmian jest m.in. dodanie nowego tytułu — Lider Etyki.

Jestem przekonany, że ta edycja dostarczy uczestnikom i czytelnikom szczególnie wielu inspiracji. Tym razem aż 94 firmy postanowiły zmierzyć się z surowymi kryteriami konkursu. To podmioty, które w sposób nowoczesny definiują swoje systemy wartości — podejście m.in. do pracowników, kontrahentów, społeczności lokalnych i środowiska naturalnego. To firmy zwalczające wszelkie formy dyskryminacji i wykluczenia, mówiąc krótko — Etyczne Firmy.
Spośród 94 po laury sięgnęło 25, a o tym, w jakich kategoriach i za jakie osiągnięcia, informujemy w dodatku podsumowującym tegoroczną edycję konkursu. I chociaż tylko co czwarty uczestnik został nagrodzony, szczególnie cenne jest to, że wszyscy wykazali się niezwykłą determinacją, by w czasach gdy wiele firm po prostu walczy o przetrwanie trudnego okresu, odkładając kwestie etyki i społecznej odpowiedzialności na lepsze czasy, oni rozumieją, że nie tylko wynik finansowy definiuje firmę.
Gratulując wszystkim uczestnikom konkursu, a szczególnie laureatom zachęcam do zapoznania się z ich indywidualnymi definicjami pojęcia etyczna firma.
Każda firma, która poważnie myśli o mocnej pozycji rynkowej i chce na nim odgrywać ważną rolę, musi stawiać w swoich planach zachowania etyczne na równi z zyskiem, przychodami, badaniami i rozwojem itd. Konkurs Etyczna Firma, jako jedyny spośród organizowanych w Polsce, już od 9 lat wyróżnia najlepsze wzorce postępowania w biznesie. Jego celem jest promowanie tych wzorców i nagradzanie firm, dla których kodeks etyki nie stanowi jedynie elementu działań wizerunkowych, ale jest wyznacznikiem postępowania dla całej organizacji. Podstawowymi kryteriami konkursu są etyka i uczciwość, dlatego może w nim wziąć udział firma, która:
•postępuje zgodnie z prawem i normami etycznymi;
•odnosi się z szacunkiem do partnerów biznesowych;
•stosuje zasady uczciwej konkurencji;
•buduje wewnętrzne zaufanie i dobre relacje między pracownikami;•walczy z oszustwami i patologiami;
•angażuje się w działalność na rzecz różnych grup interesariuszy.
Do grona Etycznych Firm należą najlepsi. Przy wsparciu partnera merytorycznego — kancelarii PwC Legal przyjęliśmy rygorystyczne kryteria, które mają na celu weryfikację potencjalnych laureatów. Pierwszym etapem jest wypełnienie bardzo szczegółowej ankiety, w której pytamy zarówno procedury, kodeksy i regulaminy obowiązujące w firmie oraz o podejście do ekologii, działalność prospołeczną i szkolenia dla pracowników. Do kolejnego etapu przechodzą organizacje, które przekroczą wymagany próg punktowy. Drugi etap konkursu polega na weryfikacji zgromadzonych informacji i wywiadzie w siedzibie zgłaszającej się firmy. Informacje przesłane przez przedsiębiorstwa zgłaszające się do 9. edycji Etycznej Firmy były weryfikowane i oceniane na podstawie kryteriów przygotowanych przez ekspertów kancelarii PwC Legal. Pod uwagę brano m.in. procedury, kodeksy i regulaminy obowiązujące w firmach, kulturę organizacyjną nastawioną na promowanie zachowań etycznych, dostępne dla pracowników szkolenia oraz podejście przedsiębiorstw do tematów takich jak ekologia i działania społeczne. Tytuł Etycznej Firmy przede wszystkim wzmacnia wizerunek przedsiębiorstwa jako profesjonalnego, odpowiedzialnego społecznie i godnego zaufania partnera biznesowego. Prestiż jest tym większy, że grono laureatów jest bardzo wąskie. Ponadto laureaci mogą posługiwać się logo konkursu, umieszczając je w stopce e-maila czy na stronie internetowej. Udział w konkursie jest bezpłatny
