Kiedy przed rokiem ogłaszaliśmy wyniki ósmej edycji konkursu Etyczna Firma, mijał miesiąc od napaści Rosji na Ukrainę. Już wtedy było oczywiste, że etyczność działań Polaków na wszystkich możliwych płaszczyznach — od życia prywatnego przez gospodarkę po politykę — jest poddawana próbie o skali niespotykanej od kilkudziesięciu lat. Dla redakcji „Pulsu Biznesu” szczególnie ważna jest obserwacja, jak przez tę próbę przechodzą przedsiębiorcy, tym bardziej że nie jest to pojedynczy test, lecz wieloetapowy sprawdzian.
Już wiemy, że pierwszy etap z wynikiem pozytywnym zaliczyła większość polskich obywateli i firm, a po okresie swoistego pospolitego ruszenia należy się spodziewać coraz większej profesjonalizacji działań. Zarówno związanych z dalszym uniezależnianiem się od kontaktów z rosyjską gospodarką, czy takich, których celem jest ograniczenie skutków kryzysu wywołanego lub spotęgowanego przez wojnę, jak też zmierzających do zapewnienia jak najsprawniejszego funkcjonowania firm, które w ciągu roku przyjęły do swoich zasobów kadrowych dodatkowe 900 tys. pracownic i pracowników z Ukrainy.
Wojna i jej skutki wpływają na kształt firmowych strategii społecznej odpowiedzialności biznesu — zarówno już realizowanych, jak też dopiero tworzonych. Wpływa także na kształt organizowanego przez „Puls Biznesu” po raz dziewiąty konkursu Etyczna Firma, w którym właśnie te strategie i sposoby ich realizacji są jednymi z głównych ocenianych elementów. Skutkiem tych zmian jest m.in. dodanie nowego tytułu — Lider Etyki.

Jestem przekonany, że ta edycja dostarczy uczestnikom i czytelnikom szczególnie wielu inspiracji. Tym razem aż 94 firmy postanowiły zmierzyć się z surowymi kryteriami konkursu. To podmioty, które w sposób nowoczesny definiują swoje systemy wartości — podejście m.in. do pracowników, kontrahentów, społeczności lokalnych i środowiska naturalnego. To firmy zwalczające wszelkie formy dyskryminacji i wykluczenia, mówiąc krótko — Etyczne Firmy.
Spośród 94 po laury sięgnęło 25, a o tym, w jakich kategoriach i za jakie osiągnięcia, informujemy w dodatku podsumowującym tegoroczną edycję konkursu. I chociaż tylko co czwarty uczestnik został nagrodzony, szczególnie cenne jest to, że wszyscy wykazali się niezwykłą determinacją, by w czasach gdy wiele firm po prostu walczy o przetrwanie trudnego okresu, odkładając kwestie etyki i społecznej odpowiedzialności na lepsze czasy, oni rozumieją, że nie tylko wynik finansowy definiuje firmę.
Gratulując wszystkim uczestnikom konkursu, a szczególnie laureatom zachęcam do zapoznania się z ich indywidualnymi definicjami pojęcia etyczna firma.
Każda firma, która poważnie myśli o mocnej pozycji rynkowej i chce na nim odgrywać ważną rolę, musi stawiać w swoich planach zachowania etyczne na równi z zyskiem, przychodami, badaniami i rozwojem itd. Konkurs Etyczna Firma, jako jedyny spośród organizowanych w Polsce, już od 9 lat wyróżnia najlepsze wzorce postępowania w biznesie. Jego celem jest promowanie tych wzorców i nagradzanie firm, dla których kodeks etyki nie stanowi jedynie elementu działań wizerunkowych, ale jest wyznacznikiem postępowania dla całej organizacji. Podstawowymi kryteriami konkursu są etyka i uczciwość, dlatego może w nim wziąć udział firma, która:
•postępuje zgodnie z prawem i normami etycznymi;
•odnosi się z szacunkiem do partnerów biznesowych;
•stosuje zasady uczciwej konkurencji;
•buduje wewnętrzne zaufanie i dobre relacje między pracownikami;•walczy z oszustwami i patologiami;
•angażuje się w działalność na rzecz różnych grup interesariuszy.
Do grona Etycznych Firm należą najlepsi. Przy wsparciu partnera merytorycznego — kancelarii PwC Legal przyjęliśmy rygorystyczne kryteria, które mają na celu weryfikację potencjalnych laureatów. Pierwszym etapem jest wypełnienie bardzo szczegółowej ankiety, w której pytamy zarówno procedury, kodeksy i regulaminy obowiązujące w firmie oraz o podejście do ekologii, działalność prospołeczną i szkolenia dla pracowników. Do kolejnego etapu przechodzą organizacje, które przekroczą wymagany próg punktowy. Drugi etap konkursu polega na weryfikacji zgromadzonych informacji i wywiadzie w siedzibie zgłaszającej się firmy. Informacje przesłane przez przedsiębiorstwa zgłaszające się do 9. edycji Etycznej Firmy były weryfikowane i oceniane na podstawie kryteriów przygotowanych przez ekspertów kancelarii PwC Legal. Pod uwagę brano m.in. procedury, kodeksy i regulaminy obowiązujące w firmach, kulturę organizacyjną nastawioną na promowanie zachowań etycznych, dostępne dla pracowników szkolenia oraz podejście przedsiębiorstw do tematów takich jak ekologia i działania społeczne. Tytuł Etycznej Firmy przede wszystkim wzmacnia wizerunek przedsiębiorstwa jako profesjonalnego, odpowiedzialnego społecznie i godnego zaufania partnera biznesowego. Prestiż jest tym większy, że grono laureatów jest bardzo wąskie. Ponadto laureaci mogą posługiwać się logo konkursu, umieszczając je w stopce e-maila czy na stronie internetowej. Udział w konkursie jest bezpłatny