Co dziś świadczy o długofalowym myśleniu na temat utrzymania pozycji rynkowej i wzmocnienia firmy jako stabilnego partnera w biznesie i dobrego miejsca pracy dla talentów? Jest nim silna pozycja etyczna we wszelkich elementach dotyczących funkcjonowania naszych firm. Zbudowanie zaufania społecznego, transparentności działań i silna kultura pozwala firmom nie tylko na dalsze wzrosty zysków, ale też na płynniejsze dostosowanie się do ciągle zmieniających się wymogów prawnych. Z tegorocznego badania, jakie przeprowadziliśmy wśród prezesów na świecie i zaprezentowaliśmy na Forum w Davos wynika, że tylko 41 proc. prezesów w naszym kraju jest pewnych dochodowości swoich biznesów w ciągu następnych 10 lat. Sądzimy, że ta pewność bierze się także z silnych, etycznych fundamentów.
Rzeczą, która niewątpliwe wstrząsnęła fundamentami wielu firm, było rosnące znaczenie ESG, umocnione przez opublikowaną pod koniec 2023 r. dyrektywę unijną CSRD. Dyrektywa nakazała największym firmom (powyżej 1000 pracowników) dużo szersze raportowanie swoich działań, m.in. w zakresie ich wpływu na środowisko i społeczeństwo. Europa wymusza modyfikację tych regulacji, ale ich fundamenty nie ulegną zmianie. Cieszą więc dodatkowo szybkie i konkretne działania podjęte przed firmy w celu przygotowania się na wyzwania związane z tymi działaniami. Będąc świadomymi, że nie chodzi tylko o formalność prawną, wiele firm zaczęło włączać filozofię ESG w swoje kluczowe procesy. To odbywa się poprzez tworzenie funkcji czy budowanie całych zespołów zmieniających oblicze firmy od środka.
Ważną i potrzebną zmianą była nowa ustawa o ochronie sygnalistów z czerwca ubiegłego roku, która wpisuje się w szerszy rynkowy trend budowania wewnątrzfirmowych praktyk compliance. W tym przypadku przedsiębiorstwa również korzystają z najlepszych praktyk rynkowych – ustawa jest tylko bazą do wdrażanych zmian. Procesy zgodności w firmach rozwijają się również organicznie. Poprzez angażowanie pracowników i zwracanie uwagi na ich wskazówki i pomysły organizacje mają niezwykłą szansę zbudować prawdziwie szczelny system regulacji wewnętrznych.
Jednak nic by się nie udało, gdyby nie rosnące zaangażowanie w etyczne inicjatywy zarządów firm. Polskie firmy przeszły od początku dekady ogromną transformację, napędzaną pandemią, czynnikami geopolitycznymi i zmieniającym się środowiskiem legislacyjnym. Jednakże wydaje się, że dopiero od niedawna zaczęliśmy się dobrze odnajdywać w nowej rzeczywistości bazującej na coraz mocniejszych etycznych fundamentach.
Serdecznie gratuluję tegorocznym zwycięzcom i jestem dumny, mogąc reprezentować tak istotną dla polskiego biznesu inicjatywę.