Przeprowadzone od maja do końca lipca badanie wykazało, że odsetek Europejczyków rozważających kupno chińskiego auta (47 proc.) jest już większy niż odsetek rozważających nabycie auta amerykańskiego (44 proc.). To duża zmiana w porównaniu z ubiegłym rokiem, kiedy odsetek rozważających kupno amerykańskiego auta (51 proc.) był wyraźnie wyższy niż odsetek rozważających kupno auta chińskiego (31 proc.).
- Uważam, że geopolityka (cła, umowy handlowe, stanowisko USA wobec Rosji/Ukrainy) wpływa na nastawienie europejskich nabywców do USA i amerykańskich marek samochodowych – skomentował wyniki badania KC Boyce z władz Escalent.
Zwrócił uwagę, że zainteresowanie w Europie markami motoryzacyjnymi z innych krajów wzrosło w ujęciu rok do roku z wyjątkiem tych z USA. Również ogólny poziom zaufania do towarów z innych krajów utrzymał się na tym samym poziomie lub wzrósł w przypadku każdego kraju z wyjątkiem USA. Na przykład poziom zaufania do towarów z Chin wzrósł z 12 proc. do 19 proc. W przypadku tych z USA spadł z 31 proc. do 24 proc.