Już za miesiąc, 13 kwietnia, rozpocznie się Expo Osaka Kansai. Półroczne wystawy światowe Expo to największe i najbardziej prestiżowe wydarzenia wystawiennicze łączące wątki gospodarcze, kulturalne i turystyczne. Pod względem promocyjnego rozmachu można porównać je tylko z mistrzostwami świata w piłce nożnej lub igrzyskami olimpijskimi. To znakomita okazja, aby zaprezentować swój potencjał – dlatego na Expo przyjeżdżają wszystkie liczące się biznesowo kraje i międzynarodowe organizacje. Nie inaczej będzie w tym roku w Osace.
Strategiczne branże
Na wystawie światowej nie może zabraknąć Polski. Kluczowym elementem udziału naszego kraju w Expo 2025 jest skierowany do przedsiębiorców program gospodarczy. Został on przygotowany przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu (PAIH), odpowiadającą za udział naszego kraju w Expo. Program obejmuje wiele inicjatyw, które mają pomóc polskim firmom w szerokiej prezentacji swoich produktów i usług oraz nawiązywaniu nowych kontaktów podczas wystawy światowej. Mogły i wciąż mogą z nich korzystać zarówno małe, średnie, jak i duże firmy.
- Wystawa światowa w Osace będzie okazją do nawiązania kontaktów polskich przedsiębiorców z japońskimi środowiskami biznesowymi. Program promocji polskiej gospodarki na Expo skupia się na promocji sześciu polskich branż strategicznych: rolno-spożywczej, medycznej i farmaceutycznej, kosmetycznej, tzw. zielonej energetyki, w tym technologii wodorowej, a także branży gamingowej oraz IT. Przedsiębiorcy z tych branż będą mieli możliwość zapoznania się ze specyfiką rynku japońskiego oraz poznania trendów rynkowych i szans eksportowych. Jestem przekonany, że podbiją rynki azjatyckie swoimi innowacyjnymi produktami i usługami i wrócimy z wieloma intratnymi kontraktami – mówił Jacek Tomczak, komisarz generalny sekcji polskiej wystawy światowej Expo 2025 Osaka, na konferencji poświęconej temu wydarzeniu.
- Podczas Expo mamy szanse opowiedzieć całemu światu historię ostatnich 36 lat polskiej drogi do sukcesu, bo świat podziwia Polskę za to, ile udało nam się zrobić na różnych płaszczyznach: kulturalnej, społecznej i gospodarczej – podkreślał Krzysztof Paszyk, minister rozwoju i technologii.
Fora i targi
Jednym z narzędzi wsparcia w ramach programu gospodarczego są bezpłatne webinaria dla przedsiębiorców, którzy rozważają udział w Expo i ekspansję zagraniczną na rynku Kraju Kwitnącej Wiśni. PAIH zorganizowała cykl wydarzeń pod nazwą „Szansa na rozwój Twojego biznesu w Japonii – Expo 2025 Osaka, Kansai”. Podczas webinariów przedsiębiorcy mogli zdobyć wiedzę o relacjach gospodarczych miedzy Polską a Japonią i instrumentach wsparcia dla naszych firm na tamtejszym rynku.
Podczas wystawy światowej zorganizowanych zostanie wiele wydarzeń związanych z naszym krajem. Najważniejsze pod względem gospodarczym będą Polsko-Japońskie Forum Eksportowe, które odbędzie się 20 maja, oraz Polsko-Japońskie Forum Inwestycyjne (30 września). Obu wydarzeniom towarzyszyć będą wizyty rządowe, misje polskich firm oraz spotkania B2B. Rekrutacja na pierwsze forum wciąż trwa - zainteresowani przedsiębiorcy mogą zgłaszać chęć udziału do 15 marca. Wśród ważnych wydarzeń są również Narodowy Dzień Polski (1 października) oraz Święto Konstytucji 3 Maja, które pokrywa się z Dniem Konstytucji Japonii.
W czasie Expo odbywać się będą wydarzenia targowe skierowane do branż określonych jako perspektywiczne dla polskiej gospodarki na japońskim rynku. Warto dodać, że na międzynarodowych targach zorganizowane zostaną stoiska narodowe.
Futurystyczna wizytówka
Głównym miejscem prezentacji potencjału naszej gospodarki i firm będzie pawilon narodowy o powierzchni blisko 1 tys. m kw. Według zamysłu jego twórców (polsko-hiszpański duet Alicja Kubicka i Borja Martínez), kształt pawilonu ma przywoływać skojarzenie rozchodzącej się fali kreatywności i innowacyjności – czyli cech Polaków. Podczas Expo w pawilonie odbędzie się wiele wydarzeń o charakterze biznesowym, kulturalnym i naukowym. Polski pawilon już teraz uznawany jest za jeden z najbardziej atrakcyjnych – podkreślił podczas konferencji Krzysztof Paszyk.
- New York Times wymienił go wśród 25 atrakcji, które warto zobaczyć na Expo. To potwierdzenie, że pawilon i jego otoczenie, które będzie promowało Polskę, jest wyjątkowe ze względu na bryłę, na blisko tysiącmetrową przestrzeń, która została zaprojektowana w innowacyjny i ciekawy sposób – podkreślił minister rozwoju i technologii.
Według szacunków Expo w Osace w ciągu pół roku może odwiedzić 28 mln osób, w tym 3,5 mln osób spoza Japonii.
Szczegóły dotyczące wystawy światowej Expo w Osace, w tym ofertę dla przedsiębiorców, można znaleźć na stronie: https://expo.gov.pl