FCA chce stworzyć koncern z Francuzami

opublikowano: 27-05-2019, 22:00

RFiat proponuje Renault połączenie. Jeśli do niego dojdzie, powstanie gigant motoryzacyjny — trzeci co do wielkości na świecie.

8,7 mln aut rocznie. Tyle może produkować nowy koncern motoryzacyjny, który ma szansę powstać po połączeniu firm Fiat Chrysler Automobiles (FCA) i Renault. Wczoraj władze FCA poinformowały, że zaproponowały fuzję francuskiemu Renault.

Włoska firma proponuje, by akcjonariusze obu spółek otrzymali po 50 proc. udziałów w nowym podmiocie. Spółka miałaby być notowana na giełdach w Mediolanie, Paryżu i Nowym Jorku.

Należy jednak pamiętać, że Renault jest w aliansie z Nissanem i Mitsubishi. Jeśli fuzja objęłaby również te marki, łączna sprzedaż nowego sojuszu przekroczyłaby 15 mln samochodów rocznie (zeszłoroczny lider, Volkswagen, sprzedał 10,8 mln aut). Taki scenariusz jest jednak mało prawdopodobny.

Współpraca FCA i Renault ma przede wszystkim pomóc obu koncernom na ogarniętym spowolnieniem światowym rynku motoryzacyjnym. Przymierze ma ułatwić ponoszenie kosztów rozwoju technologicznego oraz przekształceń związanych z coraz ostrzejszymi normami ekologicznymi i rozwojem elektromobilności.

Według opinii zarządu FCA sprostanie nowym wyzwaniom będzie możliwe tylko dzięki osiągnięciu ogromnej skali, a tym samym dzieleniu się obciążeniem finansowym. Wstępnie oszacowano, że jednym ze skutków ewentualnej fuzji byłoby wygenerowanie aż 5 mld EUR rocznych oszczędności — bez konieczności zamykania fabryk, lecz dzięki wspólnym zakupom platform dla pojazdów i badaniom. Na sojuszu FCA i Renault mają skorzystać również Nissan i jego spółka zależna Mitsubishi. Szacuje się, że ich roczne oszczędności wyniosą około 1 mld EUR. Korzyścią z połączenia ma być też szeroki i uzupełniający się wachlarz marek i modeli.

„Połączenie obu firm pozwoliłoby stworzyć portfolio pokrywające cały rynek i wszystkie kluczowe sektory, od Maserati i Alfa Romeo po Dacię i Ładę. W jego skład weszłyby także tak popularne marki, jak Fiat, Renault, Jeep i Ram. Grupa Renault ma silną pozycję w Europie, Rosji, Afryce i na Bliskim Wschodzie, podczas gdy FCA jest obecny w wysokomarżowych sektorach w Ameryce Północnej oraz jest liderem w Ameryce Południowej” — czytamy w komunikacie FCA.

Potencjalna wartość połączonych koncernów może wynieść około 37 mld USD. Pomysł spodobał się inwestorom giełdowym — w poniedziałek rano akcje Fiata drożały o około 19 proc., a Renault — o 12 proc.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane