Gadu-Gadu się ceni

Grzegorz Hryniewicz
opublikowano: 02-02-2007, 00:00

Rynek pierwotny Nic dziwnego — na giełdę zmierza spółka z marką i z perspektywami

Dziś rozpoczynają się zapisy na akcje spółki Gadu-Gadu, właściciela bardzo popularnego darmowego komunikatora internetowego. Zainteresowanie akcjami będzie duże, bo to znana, rozpoznawana i ceniona marka wśród internautów. Hossa ułatwi dobry debiut. Firma ma ambitne plany, a ekspansja na rynki zagraniczne oraz szybki rozwój internetu będą sprzyjać poprawie jej wyników. Nic więc dziwnego, że zarząd mierzy bardzo wysoko z ceną emisyjną. My wyceniamy akcje na 16,91 zł, czyli w dolnej granicy widełek (15-21 zł).

Podstawowym elementem modelu biznesowego spółki jest obecnie darmowy komunikator internetowy. Umożliwia on rozmowy w formie tekstowej lub głosowej. Program jest ulepszany. Dzięki niemu można słuchać radia, wysyłać SMS-y, dzwonić w technologii VoIP (voice over IP) czy wyrazić swoje poglądy w serwisie społecznościowym. Ma ponad 6 mln użytkowników i jest najpopularniejszym komunikatorem na polskim rynku.

Swoją strategię spółka oparła na wpływach reklamowych, które stanowiły w I półroczu 2006 około 90 proc. przychodów ogółem. Sprzedaż reklamy odbywała się w dwóch formach — gotówkowej (95 proc. sprzedaży w I połowie 2006 r.) oraz barterowej, która pozwoliła firmie uzyskać świadczenia reklamowe ze strony innych mediów. Do końca 2006 r. spółka była zobligowana do korzystania z pośrednictwa agencji reklamowej. Po wygaśnięciu umowy Gadu-Gadu otworzyło biuro reklamy i przejęło sprzedaż powierzchni reklamowej. Spółka sprzedaje reklamy na stronach WWW oraz logo i banery w oknie komunikatora. Gadu-Gadu wdraża także nowe nośniki, takie jak reklama audio, po wysłuchaniu której użytkownik będzie mógł skorzystać z bezpłatnego połączenia telefonicznego.

W wynikach finansowych Gadu-Gadu widać trwały i szybki wzrost przychodów i zysków. Przychody wzrosły w latach 2003-05 o 267 proc., zysk operacyjny prawie o 400 proc., a zysk netto o ponad 300 proc. Wzrost przychodów leży u podstaw wzrostu pozostałych wyników. Zysk operacyjny w 2005 r. wyniósł 3,8 mln zł, zaś zysk netto 3,2 mln zł, co w obu przypadkach oznacza-

ło blisko 50-procentowy skok

w stosunku do 2004 r. Pozytywną tendencję widać także w wynikach pierwszego półrocza 2006. Spółka wypracowała zysk operacyjny 2,4 mln zł, a netto 2 mln zł.

Skuteczność strategii potwierdza wzrost prawie wszystkich wskaźników rentowności spółki. Specyfika działalności (niskie koszty stałe w stosunku do przychodów) umożliwiła osiągnięcie przez firmę rentowności netto na poziomie ponad 38 proc. Spadła z kolei rentowność brutto na sprzedaży. Było to skutkiem rozbudowy struktury organizacyjnej oraz rozpoczęcia nowych przedsięwzięć, które nie przyniosły jeszcze efektów ekonomicznych.

W najbliższym czasie spółka zamierza wejść na rynek rosyjski i ukraiński. Gadu-Gadu chce przeznaczyć prawie 40 mln zł na przejęcia podmiotów z branży internetowej, które mają treści komplementarne do oferty firmy. Przykładem może być nabycie udziałów w agencji badawczej Inquiry, by stworzyć panel badań marketingowych, które następnie będą sprzedawane. Firma zamierza umocnić swoją pozycję rynkową i świadczyć nowe usługi. Część pieniędzy z emisji przeznaczy na inwestycje w infrastrukturę techniczną i serwerową. Gadu-Gadu, we współpracy z jednym z operatorów, rozważa także podjęcie działalności jako wirtualny operator telefonii komórkowej.

Inwestycja w walory spółki jest jednak obarczona pewnym ryzykiem. Istnieje zagrożenie, że koniec umowy z agencją reklamową może negatywnie odbić się na liczbie reklamodawców. Za jej pośrednictwem Gadu-Gadu realizowało 86 proc. przychodów ze sprzedaży reklamy w I półroczu 2006. Kolejnym zagrożeniem jest innowacyjność branży. Trzeba na bieżąco śledzić trendy i ruchy konkurencji. Wprowadzanie nowych produktów i usług wiąże się z ponoszeniem wysokich nakładów finansowych i nie ma gwarancji, że trafi się w gusta klientów. Powyższe czynniki miały wpływ na naszą wycenę akcji spółki.

Uważamy, że Gadu-Gadu jest warte 16,91 zł za akcję, czyli poniżej prawdopodobnej ceny emisyjnej. Wycena nie uwzględnia jednak przyszłych inwestycji. Ich wpływ na wyniki trudno oszacować. Zakładamy, że przychody Gadu-Gadu wzrosną w 2007 r. o 51,1 proc., a w okresie do nieskończoności o 5,8 proc. Firma obecnie uzyskuje bardzo wysoką marżę zysku operacyjnego netto (37,3 proc.). Szacujemy jej wzrost w okresie do nieskończoności do 44 proc. Wysoka cena emisyjna może być uzasadniona tylko olbrzymią poprawą wyników w przyszłości, a szacunki zarządu musiałyby być dużo wyższe od naszych prognoz. Uważamy, że ich założenia mogą okazać się zbyt optymistyczne.

Grzegorz Hryniewicz

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Hryniewicz

Polecane