Budowa drogi do elektrowni atomowej na Pomorzu została podzielona na dwa zadania: od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213 (ok. 11 km) oraz od drogi wojewódzkiej nr 213 do węzła Łęczyce na S6 (ok. 15 km).
Dodatkowo, w ramach obecnie powstającej S6 na odcinku Leśnice - Bożepole Wielkie, ma zostać wykonany łącznik między drogą powiatową w Łęczycach a drogą ekspresową S6, który skomunikuje nową drogę krajową z węzłem Łęczyce. Droga o przekroju 1x2 w klasie GP (główna ruchu przyspieszonego) projektowana jest po nowym śladzie i będzie łączyć S6 z elektrownią.
Umowa na zaprojektowanie i budowę pierwszego odcinka między Lubiatowem i DW213 została podpisana w kwietniu br. Za realizację 11-kilometrowej trasy odpowiada konsorcjum firm Polimex Infrastruktura, Polimex Mostostal i Mosty Łódź.
Blisko 15 km drogi za 200 mln zł
W piątek gdański oddział GDDKiA poinformował o podpisaniu umowy z wykonawcą na zaprojektowanie i budowę odcinka od drogi wojewódzkiej nr 213 do węzła Łęczyce na S6.
"Za odcinek o długości blisko 15 km odpowiada konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones. Wartość umowy wynosi prawie 200 mln zł" – napisano.
Mamy pierwszą dobrą wiadomość dzisiejszego dnia. Podpisaliśmy umowę na projekt i budowę drugiego odcinka drogi krajowej🛣️ do elektrowni jądrowej @PEJ_PL "Lubiatowo-Kopalino"⚛️ @GDDKiA @MI_GOV_PL @PomorskieEU @PUW_Gdansk
— GDDKiA Gdańsk (@GDDKiA_Gdansk) July 4, 2025
👇https://t.co/T9n71AWmd7
W informacji wyjaśniono, że odcinek DW213 – węzeł Łęczyce na drodze ekspresowej S6 będzie realizowany w systemie "projektuj i buduj".
"Oznacza to, że wykonawca w pierwszej kolejności zrealizuje prace projektowe, uzyska decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a następnie rozpocznie prace w terenie. Ich zakończenie planowane jest w II kwartale 2029 r." – napisała GDDKiA.
Pierwsza polska elektrownia jądrowa ma powstać w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino na Pomorzu i liczyć trzy bloki w technologii AP1000 Westinghouse. Wykonawcą będzie konsorcjum Westinghouse-Bechtel. Zgodnie z obecnym harmonogramem budowa części jądrowej ma się zacząć w 2028 r., a początek komercyjnej eksploatacji pierwszego bloku - w 2036 r.