Jest dobra wiadomość dla przedsiębiorców. Ministerstwo Finansów (MF) nie wyrobiło się na czas z pracami nad niebezpiecznym projektem zmian w ustawie o podatku dochodowym PIT i CIT. Nie ma żadnych szans, żeby nowe regulacje zostały opublikowane w Dzienniku Ustaw do końca listopada 2025 r. To oznacza, że nie mogą zacząć obowiązywać od początku 2026 r. Resort finansów informuje PB, że z projektu nie rezygnuje i dalej będzie nad nim pracował. Nowe przepisy będą mogły wejść w życie najwcześniej 1 stycznia 2027 r. Pod wielkim znakiem zapytania stoją także inne podwyżki podatków.
Deficyt budżetowy sam się nie sfinansuje
W ostatnich miesiącach resort finansów przedstawił kilka projektów ustaw, których celem jest zwiększenie dochodów budżetowych w przyszłym roku, ograniczenie niektórych ulg i zwolnień, uszczelnienia systemu podatkowego. Wszystko to w celu sfinansowania rekordowego deficytu, który w projekcie ustawy budżetowej na 2026 r., nad którym pracuje Sejm, określono na prawie 272 mld zł.
Kampanię fiskalną w tym roku MF rozpoczęło od pomysłów odbierających ulgi podatkowe fundacjom rodzinnym. Resort twierdzi, że wiele z nich jest zakładanych tylko dla korzyści podatkowych. Co ciekawe, środowisko fundacji rodzinnych skupione w Radzie Firm Rodzinnych przy Konfederacji Lewiatan (kierowane przez Henryka Orfingera) poparło projekt rządowy, gdyż uważa, że jest sporo patologii i należy uniemożliwić wykorzystywanie fundacji rodzinnych do optymalizacji podatkowych.
Z kolei przeciwna pomysłom MF jest... Konfederacja Lewiatan. Jej eksperci twierdzą, że nowe regulacje boleśnie uderzą w te fundacje. Podobnie krytycznie o projekcie wypowiedziała się Krajowa Rada Radców Prawnych.
Obecnie nowelizacja ustawy zakładająca zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych czeka na podpis prezydenta.
- Rynek czeka na to co zrobi prezydent. Na jego biurku leżą np. ustawa dotycząca fundacji rodzinnych oraz podnosząca podatek dla banków. Niewykluczone, że w przyszłym tygodniu poznamy decyzje. Warto podkreślić, że w kampanii prezydenckiej Karol Nawrocki zapewniał, że nie złoży podpisu pod żadną ustawą podnoszącą podatki – mówi Andrzej Ladziński, doradca podatkowy, partner zarządzający w kancelarii GWW.
Podatek cukrowy też na aucie, ale MF nie odpuści
Raczej od 1 stycznia przyszłego roku nie wejdzie w życie podwyżka tzw. podatku cukrowego od słodzonych napojów. Senat zajmie się ustawą dopiero na posiedzeniu 26-27 listopada i nawet jeżeli przyjmie ją bez poprawek, to na podpis prezydenta zostanie mało czasu (Karol Nawrocki musiałby przy tym złamać wspomnianą wyżej obietnicę wetowania podwyżek). Ustawa zwiększająca obciążenia podatkowe, aby wejść w życie od Nowego Roku musi być opublikowana w Dzienniku Ustaw najpóźniej 30 listopada.
Przedsiębiorcy dostana też o rok więcej czasu na przygotowanie się do zmian w ustawie o podatku CIT i PIT zwiększających obciążenia i ograniczających ulgi. Projektu ustawy nie przyjęła jeszcze Rada Ministrów. Nie ma więc żadnych szans, by parlament zdążył ja uchwalić, a rząd opublikować do 30 listopada.
Zapytaliśmy resort finansów jakie ma plany odnośnie do tej ustawy, czy może z niej rezygnuje. „Ministerstwo Finansów kontynuuje prace nad projektem. Aktualnie został zakończony etap uzgodnień, opiniowania i konsultacji publicznych. Trwa analiza otrzymanych uwag i postulatów w zakresie projektu” - odpowiedziało biuro prasowe MF. To oznacza, że kontrowersyjne dla wielu branż regulacje resort będzie chciał wdrożyć od 1 stycznia 2027 r.
Na pewno od 1 stycznia 2026 r. nie wejdzie także nowelizacja ordynacji podatkowej, która zakłada niekorzystne dla firm zmiany w przedawnieniu podatków. Co prawda skreślona ma być możliwość instrumentalnego wszczynania postępowań karnych skarbowych tylko w celu zawieszenia biegu przedawnienia podatku, ale wycięty ma być też przepis zakazujący fiskusowi ścigania podatników po przedawnieniu podatku (po 5 latach). Eksperci twierdzą, że pozwoli to skarbówce dochodzić „uszczuplenia podatkowego” w procesie karnym bez decyzji podatkowej i bez ograniczeń czasowych. Projekt ugrzązł w uzgodnieniach międzyresortowych i konsultacjach publicznych.
- radykalne rozszerzenie zakresu tzw. ukrytych zysków w regulacjach dotyczących estońskiego CIT,
- zwiększenie stawki podatku ryczałtowego z 8,5 proc. do 17 proc. w przypadku usług na rzecz podmiotów powiązanych,
- opodatkowanie auta poleasingowego sprzedanego przed upływem trzech lat przez obdarowanego takim autem członka rodziny przedsiębiorcy,
- ograniczenie ulgi mieszkaniowej tylko do jednego lokalu,
- ograniczenie ulgi IP Box tylko dla przedsiębiorców zatrudniających na etat co najmniej trzy osoby; oznacza to odebranie tej ulgi programistom prowadzącym własną działalność,
- brak możliwości obniżenia lub podwyższenia stawki amortyzacyjnej (stosowanej w danym roku podatkowym) po upływie terminu złożenia zeznania rocznego i zapłaty należnego podatku za ten rok.
