HORNET KONTRA BRITISH AEROSPACE

Dariusz Rembelski
opublikowano: 1998-12-14 00:00

HORNET KONTRA BRITISH AEROSPACE

Leasing F/A-18 lub zakup Gripena i Hawka

OFERTA GOTOWA: W poniedziałek zostanie przedstawiona polskiemu rządowi oferta leasingu samolotów F-16 i F/A-18 — twierdzi Tom Moreland, przedstawiciel Boeinga w Polsce. fot. Borys Skrzyński

O zamówienia na nowy samolot wielozadaniowy dla polskiej armii konkurują giganci światowego lotnictwa. Najbardziej zaangażowani w rozmowy są przedstawiciele British Aerospace i Grupy Przemysłowej Horneta, w skład której wchodzi Boeing.

Rząd amerykański proponuje Polsce leasing samolotów F/A-18 Hornet (Szerszeń), pochodzących z rezerw marynarki wojennej USA. Dzierżawa będzie bezpłatna. Grupa Horneta zajmie się natomiast obsługą maszyn, czyli produkcją części do samolotów, budową symulatora dla pilotów, serwisowaniem maszyn. Proponowany czas kontraktu — 5 lat.

Samolot

Amerykańska Grupa Przemysłowa Hornet, w której skład wchodzą: Boeing, Northrop Grumman, General Eletric oraz Raytheon, proponuje Polsce samoloty wielozadaniowe F/A-18. Są one wykorzystywane w amerykańskim lotnictwie morskim. Koszt F/A-18 wynosi około 35 mln USD (122,5 mln zł). W grę wchodzi również samolot F-16. Jego cena — około 25 mln USD (87,5 mln zł).

Finanse

Roczny przychód Grupy Przemysłowej Horneta wynosi ponad bilion zł. Sam koncern Boeinga zainwestuje w Europie w ciągu 5 lat 52 mld USD (182 mld zł). Boeing współpracuje obecnie z 460 firmami z 19 krajów europejskich. Inwestycje firmy zapewniają 90 tys. miejsc pracy na Starym Kontynencie.

Nieoficjalnie wiadomo, że wartość proponowanego Polsce kontraktu wynosi około 200 mln USD (700 mln zł).

NIE TYLKO ZAKUP: Jeśli Polska kupi nasze samoloty, współpraca nie ograniczy się tylko do fabryk w Świdniku czy Mielcu. Będziemy wspólnie produkować podzespoły i części do naszych samolotów. Nie wykluczamy też eksportu — mówi Simon Carr, dyrektor British Aerospace Poland. fot. Borys Skrzyński

British Aerospace proponuje Polsce zakup samolotów myśliwskich Gripen i szkoleniowo-bojowych Hawk. W przedsięwzięciu biorą udział także szwedzki Saab i niemiecki Daimler-Benz. Propozycja przedstawiona stronie polskiej zakłada między innymi modernizację samolotu Mig-29, przeniesienie do kraju produkcji części i podzespołów do Hawka i ewentualnie Gripena. Brytyjczycy i Szwedzi zapewnią także przeszkolenie polskich pilotów.

Samolot

Samolot Gripen produkowany jest wspólnie przez Szwedów i Brytyjczyków. Silniki natomiast są produkcji amerykańskiej. Gripen należy do tzw. czwartej generacji myśliwców. Jest więc jedną z najnowocześniejszych maszyn w swojej klasie na świecie. Przedstawiciele koncernu twierdzą, że samolot Jas-39 Gripen będzie tańszy w porównaniu z F-16, a także dużo oszczędniejszy.

Koszt jednej maszyny wynosi 25-30 mln USD (87,5-105,5 mln zł).

Samolot myśliwsko-szkoleniowy Hawk wygrywał do tej pory wszystkie światowe przetargi, do których został zgłoszony. Podzespoły do niego od niedawna produkowane są w Mielcu. Orientacyjny koszt samolotu —15 mln USD (52,5 mln zł).

Finanse

British Aerospace należy do największych koncernów lotniczych na świecie. Jeszcze w tym roku połączy się z koncernem Daimler-Benz. W 1998 r. BA sprzedał wyroby o wartości 8 mld GBP (46,25 mld zł). Portfel zamówień na przyszły rok przekracza 21 mld GBP (121,5 mld zł). British Aerospace eksportuje do 72 krajów. Wartość proponowanego Polsce kontraktu objęta jest tajemnicą.