Według danych International Data Corporation (IDC), w drugim kwartale 2025 roku Huawei utrzymywał około 18 proc. udziału w rynku. W okresie kwiecień-czerwiec br. dostarczył 12,5 mln smartfonów.
Jest to jedyny z czołowych graczy, który odnotował tak dynamiczny wzrost. Pozostali liderzy, tacy jak Vivo, Oppo, Xiaomi i Apple, odnotowali spadki udziałów w rynku. Huawei wykazał się większą odpornością niż rywale, na rynku który notuje spowolnienie. W drugim kwartale łączna sprzedaż smartfonów w Chinach zmniejszyła się o 4 proc. do 69 milionów urządzeń.
Imponujący come back
Powrót Huawei następuje po latach amerykańskich ograniczeń eksportowych, które skłoniły firmę do intensywnego rozwoju własnego sprzętu i oprogramowania, w tym zaawansowanych układów sztucznej inteligencji. W 2024 roku Huawei wprowadził na rynek kilka smartfonów napędzanych samodzielnie zaprojektowanymi półprzewodnikami i własnym, autorskim systemem operacyjnym, odchodząc od systemu Android firmy Google.
Wyzwania rynkowe i kontekst geopolityczny
Analitycy IDC zaobserwowali pierwszy spadek dostaw smartfonów do Chin po sześciu kolejnych kwartałach wzrostu. Ten spadek przypisywany jest ustaniu wsparcia ze strony silnych subwencji rządowych, które napędzały rynek w poprzednich okresach.
Jak podkreślają specjaliści, pomimo niedawnego zawieszenia broni między USA a Chinami, szersze otoczenie gospodarcze wciąż stanowi wyzwanie, a zaufanie konsumentów pozostaje na niskim poziomie.
Strategia i przyszłość Huawei
Działania Huawei po nałożeniu amerykańskich restrykcji, polegające na rozwijaniu własnych technologii, przynoszą widoczne efekty. Analitycy IDC przewidują, że w najbliższej przyszłości Huawei prawdopodobnie znacząco zwiększy swoje dostawy smartfonów.