Będzie fuzja w spożywczym hurcie

opublikowano: 16-11-2022, 20:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Konsolidacja rynku dystrybucji żywności postępuje. Teraz siły chcą połączyć MPT Tabo i wielokrotnie większy od niego SOT.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jaka jest skala działalności obu hurtowników spożywczych

Gdy perspektywy rynku są dobre, ale w obliczu niełatwych warunków makroekonomicznych trudniej wypracować satysfakcjonujące wyniki, niektórzy myślą o wykupach i fuzjach. I tak np. Medicover będzie konsolidował branżę optyczną, a Pelion – poprzez spółką Animal Care – rynek zoologiczno-weterynaryjny.

SOT i MPT Tabo połączą siły

Trend ten widać również w hurcie żywnością. Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) trafił w tym miesiącu wniosek o przejęcie 100 proc. udziałów MPT Tabo przez Spółdzielnię Obrotu Towarowego Przemysłu Mleczarskiego (SOT).

SOT zwiększył w 2021 r. przychody do 1,2 mld zł (+9,6 proc. r/r), zysk netto do 20,9 mln zł (+19,6 proc.), a EBITDA do 30,2 mln zł (+15 proc.), realizując przyjęty plan z nawiązką. W porównaniu do 2019 r. wyniki się mniej więcej podwoiły.

W ubiegłym roku firma współpracowała z 11 tys. odbiorców – największą grupą (59,8 proc.) były lokalne sieci – i zatrudniała ponad 600 pracowników. W sprawozdaniu za 2021 r. podkreśliła, że jej sytuacja finansowania nie wymusza konsolidacji, ale do zwiększenia udziału w rynku FMCG (dóbr szybkozbywalnych) nie wystarczy organiczny wzrost, dlatego zarząd monitoruje działania konkurencji.

Skala działalności MPT Tabo jest wielokrotnie mniejsza. W 2021 r. firma zmniejszyła sprzedaż – z 164,7 do 155,8 mln zł – ale poprawiła wyniki. Zysk netto i operacyjny podwoiły się do odpowiednio: 2 i 3 mln zł.

SOT i MPT Tabo nie odpowiedziały na prośbę o komentarz.

7,1mln zł

Tyle SOT wydała na inwestycje w 2021 r…

8,8mln zł

…w porównaniu do takiej kwoty w 2020 r.

Wyraźny lider w hurcie

Pozycję lidera na rynku dystrybucji żywności (według szacunków prawie 30 proc. udziału w 2021 r.) zbudował przez lata dzięki przejęciom giełdowy Eurocash. Jego obroty w hurcie – na którym się skupi zgodnie ze strategią na lata 2023-25 – wyniosły w ubiegłym roku 19,3 mld zł. Znacznie mniejszą skalę mają następne w kolejności zagraniczne sieci Makro i Selgros, a za nimi plasuje się Specjał, którego przychody przekraczają 2 mld zł. Ten ostatni zapowiedział akwizycje już w ubiegłym roku, a w tym kupił dystrybutora mrożonek, firmę Ren.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane