Medicover konsoliduje branżę optyczną

Mariusz BartodziejMariusz Bartodziej
opublikowano: 2022-03-18 11:40
zaktualizowano: 2022-03-18 16:26

Wicelider rynku medycznego rozwijał dotychczas biznes optyczny organicznie. Przejęcie sieci Lynx Optique to pierwszy krok na drodze do konsolidacji branży.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • dlaczego Medicover postanowił przyspieszyć rozwój w branży optycznej
  • od jak dużej sieci rozpoczął konsolidację rynku
  • dlaczego zdaniem branżowego eksperta jest to takie trudne
  • jak wygląda struktura polskiego rynku optycznego

Notowany na giełdzie w Sztokholmie Medicover konsoliduje branżę stomatologiczną, wzmacnia ofertę w zdrowiu psychicznym, wydaje prawie 250 mln zł na przejęcie sieci placówek CDT Medicus, a także ekspresowo buduje pozycję na rynku fitness. Teraz przyszła pora na przyspieszenie w optyce.

Rentowny biznes

Do tej pory firma rozwijała się w tym obszarze organicznie – od 2015 r. pod marką MediVision, a od połowy 2017 r. jako Medicover Optyk. Ma 12 lokalizacji, w których oferuje m.in. badania optometryczne, doradztwo w zakresie doboru szkieł, opraw i soczewek, a od niedawna także aparatów słuchowych. Równolegle do otwierania własnych salonów zamierza konsolidować rynek poprzez akwizycje – ma długofalową strategię rozwoju. Pierwszą z nich jest przejęcie spółki Bellevue Polska.

W ręce Medicoveru przeszło 20 salonów optycznych pod marką Lynx Optique (obecną na polskim rynku od ponad 20 lat) działających w modelu franczyzowym, który zostanie utrzymany. Klienci mogą w nich wykonać kompleksowe badanie wzroku i dobrać produkty od średniej półki cenowej do kategorii premium. Placówki znajdują się głównie w galeriach handlowych w dużych miastach. Najwięcej, dziewięć, jest w Warszawie. Medicover dąży do utrzymania dotychczasowych miejsc pracy – liczy, że pozyskany zespół wzmocni jego kompetencje w obszarze optycznym.

Spółka Bellevue Polska zwiększyła w 2019 r. przychody o 4 proc. do 46 mln zł przy 2 mln zł zysku operacyjnego i netto. Rok później, w pandemii, spadły do 36,6 mln zł, zysk operacyjny do 1,3 mln zł, a netto do 1 mln zł. Dotychczasową współwłaścicielką i członkinią zarządu Bellevue Polska była Maria Pistre. Po transakcji nadal będzie posiadała jeden salon w Warszawie, współpracujący z Medicoverem na zasadzie subfranczyzy.

Wiele regionów w zasięgu:
Wiele regionów w zasięgu:
Najwięcej salonów Lynx Optique znajduje się w Warszawie (9). Trzy placówki działają w Krakowie, po dwie w Bydgoszczy, Poznaniu i Wrocławiu, a po jednej w Gdyni i Rumii.
materiały prasowe

Rosnący rynek

Medicover powołuje się na szacunki, zgodnie z którymi co druga osoba w naszym kraju ma wadę wzroku wymagającą okularów korekcyjnych lub soczewek.

– Doniesienia dotyczące problemów okulistycznych jasno wskazują, że zapotrzebowanie na efektywną diagnostykę i leczenie chorób oczu będzie coraz większe. Dlatego przejęcie tak renomowanej sieci optycznej jak Lynx Optique jest naturalnym krokiem w rozwoju i odpowiedzią na potrzeby pacjentów. Jednocześnie zwiększamy dostępność do usług optometrycznych dla pacjentów abonamentowych – komentuje Magdalena Lipczyńska, dyrektor Medicover Optyk.

Wyjaśnia, że polski rynek optyczny składa się z ok. 4 tys. salonów. Sieci mają w nim poniżej 20 proc. udziału, natomiast niezależni optycy osiedlowi ponad 80 proc.

– Rynek sieci, którego częścią jesteśmy, posiada duży potencjał wzrostu w najbliższych latach. Po nieco trudniejszym 2020 r., w 2021 r. obie sieci odnotowały wzrost LFL [bez uwzględnienia nowych placówek – red.] przekraczający 20 proc. Dalszy wzrost rynku w 2022 r. i następnych latach będzie determinowany chorobami cywilizacyjnymi – epidemią krótkowzroczności wśród dzieci oraz pogorszeniem wzroku wśród dorosłych, co ma związek m.in. z coraz popularniejszą zdalną nauką i pracą – mówi Magdalena Lipczyńska.

Zwraca uwagę na jeszcze jeden czynnik: klienci coraz częściej traktują okulary jako produkt modowy i decydują się na kilka par.

Okiem eksperta
Rynek trudny do konsolidacji
Jacek Szkólski
współtwórca sieci Twoje Soczewki (sprzedał firmę w 2020 r.)
Rynek trudny do konsolidacji

Konsolidacja przebiegała dotychczas w Polsce bardzo wolno, o wiele za wolno. Wynika to ze specyfiki rodzimego rynku optycznego. Właścicielami sieci są przede wszystkim założyciele, więc wyceniali firmy, bądź nadal tak robią, bardziej na podstawie emocji niż liczb. W efekcie powstawał spory dysonans pomiędzy potencjalnym inwestorem a sprzedającym.

Nie widzę zbyt wielu podmiotów, które mogłyby skonsolidować rynek – próbuje to robić pewien fundusz, ale na bazie jego dotychczasowych działań nie spodziewam się zbudowania większej sieci. Medicover nadaje się do tego najlepiej i to nie tylko w branży optycznej z kilku powodów. Ma wystarczający kapitał, dużą wiedzę w zakresie przejęć i wykorzystywania potencjału placówek, a także ogromną bazę klientów abonamentowych. Dzięki konsolidacji może ją coraz efektywniej wykorzystywać.