Infrastruktura rośnie przy okazji

opublikowano: 15-03-2016, 22:00

Województwo lubelskie stawia na zwiększanie swojej atrakcyjności dla biznesu. Sprzyja to rozwojowi zasobów społecznych i gospodarczych

Zgodnie z dokumentem „Strategia Rozwoju Województwa Lubelskiego na lata 2014- 20” w regionach słabiej rozwiniętych „lepiej budować infrastrukturę tam, gdzie jej brak stanowi istotną barierę rozwoju (…) należy raczej zwiększać wysiłki na rzecz wspierania przedsiębiorczości i innowacyjności, jest to (…) znacznie skuteczniejszy sposób na przełamywanie ograniczeń rozwojowych”. Zgodnie z tym założeniem infrastruktura województwa lubelskiego jest stopniowo uzupełniana, ale największy nacisk kładzie się na podnoszenie atrakcyjności biznesowej regionu, szczególnie jego stolicy — Lublina, co i tak prowadzi do poprawy infrastruktury.

Coraz ciekawsza oferta biznesowa Lublina i jego strategiczne położenie przyciągają polskich i międzynarodowych inwestorów, a to przekłada się na przyspieszenie rozwoju tamtejszej infrastruktury — mówi Adam Konieczny z Christie + Co Polska.
Zobacz więcej

ATRAKCYJNA STOLICA REGIONU:

Coraz ciekawsza oferta biznesowa Lublina i jego strategiczne położenie przyciągają polskich i międzynarodowych inwestorów, a to przekłada się na przyspieszenie rozwoju tamtejszej infrastruktury — mówi Adam Konieczny z Christie + Co Polska. ARC

— Lublin konsekwentnie realizuje politykę zwiększania swojej atrakcyjności dla biznesu, starając się przyciągnąć polskich i międzynarodowych inwestorów. Sprzyja temu strategiczne położenie tego miasta niedaleko stolicy i na tzw. ścianie wschodniej, a rozwój transportu kolejowego, drogowego i lotniczego poprawia jeszcze jego dostępność — uważa Adam Konieczny z firmy doradztwa hotelowego Christie + Co Polska.

Wszystkie drogi do Lublina

O atrakcyjności inwestycyjnej regionu decyduje w głównej mierze jego dostępność komunikacyjna. Tymczasem z cytowanego dokumentu wynika, że w porównaniu z innymi częściami kraju infrastruktura transportowa Lubelszczyzny jest słabo rozwinięta. Najważniejszą arterią komunikacyjną jest droga krajowa nr 17 łącząca Lublin z Warszawą od strony zachodniej i z granicą ukraińską od strony wschodniej. Na odcinku Kurów — Lublin — Piaski droga stanowi trasę ekspresową S17. Pozostała jej część została ujęta w projekcie „Programu budowy dróg krajowych na lata 2014-23” i podzielona na cztery odcinki, które inwestor (Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad — GDDKiA) zamierza wybudować do 2020 r. Do tego czasu ma też powstać trasa ekspresowa S19 łącząca Lublin z Rzeszowem i tym samym z autostradą A4. W roku 2016 zakończy się natomiast budowa zachodniej obwodnicy Lublina. Najważniejszą dla regionu trasą kolejową jest linia nr 7, łącząca Lublin z Warszawą. — Planowana do 2020 r. modernizacja tej trasy między Lublinem a Otwockiem pozwoli skrócić podróż do stolicy do półtorej godziny — mówi Adam Konieczny. Lublin ma także bezpośrednie połączenia kolejowe z Katowicami, Krakowem, Poznaniem, Szczecinem, Gdańskiem, Wrocławiem, Bydgoszczą i Rzeszowem. Ważne dla rozwoju międzynarodowej dostępności komunikacyjnej miasta było otwarcie pod koniec 2012 r. Portu Lotniczego Lublin. Obecnie na stałe korzysta z niego trzech przewoźników (Lufthansa, Ryanair, Wizzair), których maszyny latają do Londynu (Luton i Standsted), Oslo, Sztokholmu i Frankfurtu, a od jesieni 2015 r. również do Dublina, Brukseli (Charleroi), Doncaster/Shefeld oraz Glasgow. Lotnisko obsługuje również połączenia czarterowe m.in. do Turcji (Antalya) i na Kretę (Chania). Dalszy rozwój lotniska umożliwia inwestycjalinii Wizzair, które we wrześniu 2015 r. otworzyły tu swoją bazę operacyjną.

— Na potrzeby lotniska wybudowano zelektryfikowaną linię kolejową nr 581 łączącą stację Świdnik Miasto ze stacją Lublin Airport przylegającą do terminala. Powstało tym samym bezpośrednie połączenie kolejowe z lotniska na dworzec w Lublinie — zauważa Adam Konieczny.

Trzy sektory z potencjałem

Sam Lublin zwiększa także swoją ofertę nieruchomościową. W ostatnich latach stał się ważnym ośrodkiem nastawionym na innowacje i obsługę nowoczesnych procesów biznesowych. Wśród firm informatycznych, które zainwestowały już w Lublinie, są: Asseco Business Solutions, Eleader, CompuGroup Medical Polska. Dobrze rozwija się tutaj również infrastruktura handlowa. Zasoby powierzchni handlowej to 326,6 tys. mkw. w trzynastu obiektach. Nasycenie taką powierzchnią należy do najwyższych wśród stolic regionów i wynosi 956 mkw. na tysiąc mieszkańców. Średni współczynnik pustostanów to 1,6 proc. Znajdują się tu nie tylko centra handlowe, lecz także parki handlowe i centrum wyprzedażowe. W 2015 r. ukończono budowę centrum handlowego Tarasy Zamkowe i pierwszą fazę parku handlowego Kraśnicka. Powstały także kolejne supermarkety i dyskonty spożywcze. Natomiast w centrum handlowym Felicity otwarto Cinema City z dziewięcioma salami.

— W Lublinie buduje się teraz niewiele obiektów handlowych, jednak są plany kilku kolejnych inwestycji, w tym centrum handlowego Ikea, kolejnej fazy parku handlowego Kraśnicka oraz śródmiejskich galerii Alchemia i Pasaż Victoria — informuje Katarzyna Michnikowska, starszy analityk w dziale doradztwa i badań rynku firmy Colliers International. Duży potencjał analitycy widzą w lubelskim rynku hotelowym. Z przewodnika dla inwestorów opracowanego przez międzynarodowe firmy doradcze Christie + Co i Hotels Asset Management wynika, że obłożenie hoteli w Lublinie jest wyższe niż średnie w innych miastach podobnej wielkości i niż średnia dla Polski. W 29 lubelskich hotelach są 1444 pokoje. Zdecydowana większość w obiektach trzygwiazdkowych. W mieście jest tylko jeden hotel pięciogwiazdkowy — Alter. Największy obiekt — Hotel Victoria — oferuje 159 pokoi. Rośnie też powoli oferta centrów konferencyjnych — największe to Targi Lublin, powstaje Lubelskie Centrum Konferencyjne.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Joanna Dobosiewicz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Samorządy / Infrastruktura rośnie przy okazji