ING: Pas i Szlak może zwiększyć globalny handel nawet o 12 proc.

07-06-2018, 10:22
aktualizacja: 07-06-2018, 10:22

Chińska inicjatywa w sprawie „Pasa i Szlaku” (BRI) mogłaby zwiększyć globalny handel aż o 12 proc., zmniejszając o połowę koszty handlu w krajach zaangażowanych w rozpadającą się inicjatywę, twierdzi ING Groep NV.

BRI będzie miała znaczący wpływ na wydatki związane z transportem i ułatwieniami w handlu, które są dużymi czynnikami w końcowych kosztach transakcji, uważa Joanna Konings, starsza ekonomistka zajmująca się analizą handlu międzynarodowego w ING w Holandii.

Handel między Azją a Europą, nie licząc handlu między krajami UE, odpowiada za 28 proc. światowej wymiany, więc ułatwianie tych przepływów handlowych ma duży potencjalny wpływ – ocenia Konings, Dodaje, że ”…Wielkość tego wpływu zależy od wrażliwości handlu na zmiany względnych kosztów"

W swojej analizie Konings rozważa trzy scenariusze, które różnią się liczbą krajów objętych inicjatywą, przy założeniu 50-proc. spadku kosztów. W najbardziej konserwatywnym przypadku, który obejmuje tylko kraje leżące wzdłuż euroazjatyckiego korytarza gospodarczego - Chiny, Kazachstan, Rosja, Białoruś i Polska - plan zwiększy globalny handel o 4 procent.

W najbardziej optymistycznej projekcji, w której uczestniczyłyby zarówno kraje BRI, jak i ich partnerzy, narody w Azji Środkowej i Europie Wschodniej odnotowałyby największy wzrost. Handel dla Rosji, Kazachstanu, Polski, Nepalu i Myanmaru wzrósłby o około 35 do 45 proc., podczas gdy Chiny odnotowałyby skok handlowy rzędu około 20 proc.

Najważniejszą zmienną jest jednak to, jak szybko spadną koszty transakcyjne, a to zależy od tego, jak długo istnieje polityka BRI. Projekty będące obecnie w trakcie budowy powinny zostać ukończone w ciągu najbliższych pięciu lat. W rezultacie koszty najprawdopodobniej spadną w okresie pięciu do dziesięciu lat.

Jeśli koszty handlu będą spadać powoli, wpływ na wzrost handlu światowego będzie niewielki w danym roku – uważa Konings. Wyjaśnia, że "znaczny spadek kosztów handlu, nawet w długim okresie, może mieć duży wpływ na międzynarodowy handel".

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Tadeusz Stasiuk, Bloomberg

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / ING: Pas i Szlak może zwiększyć globalny handel nawet o 12 proc.