InPost rozkręca platformę spożywczą

Mariusz BartodziejMariusz Bartodziej
opublikowano: 2022-06-02 10:52
zaktualizowano: 2022-06-02 15:41

Operator paczkomatów chce być liderem internetowych zakupów spożywczych. W dążeniu do tego celu mają pomóc współpraca z Carrefourem i rozszerzenie usługi na Kraków.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • z jak szerokiej oferty Carrefoura mogą korzystać użytkownicy InPost Fresh
  • czy kierunek ekspansji InPost Fresh różni się od jego konkurentów i jakich dalszych ruchów można się po nim oczekiwać
  • dlaczego ekspert uważa, że InPost wszedł z usługą Fresh na bardzo grząski grunt
  • w jakim tempie rośnie rynek egrocery i co będzie sprzyjać jego rozwojowi w najbliższym czasie
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Założony przez Rafała Brzoskę InPost zdominował polski rynek automatów paczkowych, ale to on był pionierem. W lipcu 2021 r. uruchomił aplikację InPost Fresh z zamiarem stworzenia największej ogólnopolskiej platformy żywnościowej. Wartość rodzimego rynku e-grocery zbliżyła się w 2020 r. do 1,9 mld zł, więc jest o co grać. W tym obszarze to jednak operator paczkomatów musi gonić konkurentów, m.in. wyspecjalizowanych graczy jak Frisco i Barbora. To zadanie przypadło Marcinowi Dakowskiemu, dyrektorowi zarządzającemu InPost Fresh, który dołączył w grudniu po rezygnacji ze stanowiska prezesa serwisu eBilet z grupy Allegro.

Z doradztwa do e-handlu:
Z doradztwa do e-handlu:
Marcin Dakowski, dyrektor zarządzający InPost Fresh, karierę rozpoczął kilkanaście lat temu w firmach doradczych, m.in. w McKinsey & Company. W ostatnich latach bliski zawodowo stał mu się e-commerce.
BARTEKBARCZYKPHOTOGRAPHY.COM

Carrefour i Kraków w InPost Fresh

InPost zaczął od współpracy z Makro na terenie Warszawy, oferując dostawę do domu w trzech wariantach — ekspresowym, tego samego dnia lub innego z ustaleniem godziny. Rozszerzenie sieci partnerskiej i skokowy wzrost liczby miast zapowiadał na początek 2022 r., jednak krok w tym kierunku wykonał dopiero teraz. Nawiązał współpracę z Carrefourem — do wyboru jest 3,5 tys. produktów — i zaczął obsługiwać Kraków. Minimalna wartość zamówienia wynosi 100 zł.

Umowa wpisuje się w globalną strategię cyfrową na lata 2022-26 wywodzącej się z Francji sieci spożywczej. Zgodnie z nią Carrefour planuje wydać 3 mld EUR na transformację, która ma pozwolić m.in. potroić GMV (wartość produktów sprzedanych na platformie) do 10 mld EUR.

W Polsce firma wprowadziła zakupy internetowe w 2019 r., zaczynając od Warszawy. Michał Sacha, były już członek zarządu Carrefoura Polska, mówił w tym roku w rozmowie z „PB”, że sprzedaż spółki w kanale e-commerce bardzo szybko rośnie, choć wciąż stanowi kilka procent przychodów. Deklarował też rozszerzenie współpracy w 2022 r. o kolejnych partnerów po Everli — padło na InPost Fresh.

InPost zaczął w 2018 r. rozwijać sieć tzw. lodówkomatów (maszyn do przechowywania produktów wymagających kontrolowanej temperatury). Dotychczas rozstawił ich jednak tylko ponad 70 – przede wszystkim w Warszawie i Krakowie, ale też w Łodzi i we Wrocławiu – natomiast paczkomatów w samym I kw. 2022 r. przybyło 912. Ekspansję na rodzimym rynku z autorskimi maszynami do odbioru zakupów spożywczych zapowiedział w tym roku SelfMaker, który dostarczył już standardowe maszyny m.in. do sieci Leroy Merlin i Agata.

Nowa noga lidera:
Nowa noga lidera:
InPost, którego prezesem jest Rafał Brzoska, nadal szybko zwiększa przychody z działalności paczkomatowej. Doświadczenie w logistyce chce przekuć w sukces na rynku internetowych zakupów spożywczych.

E-grocery z dużym potencjałem

Agnieszka Skonieczna, główny analityk handlu detalicznego w PMR, podkreśla, że w 2021 r. dynamika rynku e-grocery w Polsce wyhamowała – zgodnie z oczekiwaniami – ale nadal była wysoka i wyniosła, według obliczeń PMR, kilkanaście procent. W konsekwencji wartość rynku przekroczyła 2 mld zł.

– Ten segment w Polsce wciąż ma przed sobą największy potencjał rozwoju ze wszystkich kanałów dystrybucji na rynku spożywczym. Prognozujemy, że dynamika e-grocery w ujęciu nominalnym przekroczy w tym roku 20 proc., a wzrost napędzać będą inflacja oraz plany rozwojowe firm – mówi Agnieszka Skonieczna.

Zwraca uwagę, że schemat działania InPostu nie odbiega od ruchów obserwowanych u konkurentów. Warszawa, z racji największego potencjału, jest w jej ocenie naturalnym miastem pierwszego wyboru na start działalności.

– Tak działało Frisco, które w stolicy notowało nawet dodatni wynik finansowy, a rentowność biznesu to największe wyzwanie w tej branży. Dopiero później firma dokonała ekspansji do Wrocławia, Poznania i innych miast. Podobną ścieżką idzie Barbora, należąca do Maxima Grupe, właściciela sieci Stokrotka. Dlatego też przewiduję, że InPost po testach rozwiązania w Warszawie i rozszerzeniu go na Kraków będzie stopniowo wchodził do innych miast liczących powyżej 100 tys. mieszkańców – mówi Agnieszka Skonieczna.

Od Warszawy zamierza zacząć dowożenie zakupów spożywczych także Pyszne.pl – rodzimy lider dostaw jedzenia z restauracji. Rozszerzenie działalności na ten obszar zapowiadało już we wrześniu 2021 r. Usługa wkrótce ma ruszyć. Ekspansję od stolicy rozpoczęły też internetowe delikatesy premium Deli2 – należące do giełdowego Tower Investments.

Okiem eksperta
Przed InPostem trudna droga
Marek Różycki
partner zarządzający Last Mile Experts

InPost wykonał świetną robotę z paczkomatami, ale w przypadku InPost Fresh wszedł na bardzo grząski grunt – z kilku powodów. Po pierwsze, w Polsce działa poważnie na tym rynku już wielu konkurentów, w tym Frisco, Barbora, Bolt, Volt, czy UberEats. Po drugie, marketplace’y przyzwyczaiły konsumentów do wyjątkowo tanich bądź nawet darmowych dostaw, co nie odzwierciedla realnych kosztów. A te w ostatnim czasie bardzo szybko rosną, m.in. w zakresie płac i paliwa. Dlatego tak trudno w tym biznesie osiągnąć rentowność, zwłaszcza że przy dostawach do domu InPost nie wykorzystuje nieporównywalnie większej efektywności znanej z paczkomatów czy punktów odbioru. Podsumowując – nie jestem zaskoczony tym, że firma nie podbija tego rynku w ekspresowym tempie.