Intersport z mniejszą sprzedażą i dużą stratą

Mariusz BartodziejMariusz Bartodziej
opublikowano: 2023-12-21 17:32

Sportowa spółka, w której decydującą rolę zaczęli odgrywać ukraińscy miliarderzy, ma za sobą wyjątkowo trudny okres, a rynek niekoniecznie sprzyja poprawie sytuacji.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • z jakimi wynikami Intersport Polska zakończył pierwsze półrocze
  • jak sytuację w branży ocenia jeden z jej przedstawicieli
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Od miesiąca głównym akcjonariuszem (51,3 proc. kapitału i 49,9 proc. głosów) notowanego na GPW Intersportu Polska jest pośrednio Hałyna Hereha, która wraz z mężem Ołeksandrem znajduje się w ścisłej czołówce najbogatszych Ukraińców (ich majątek przekracza 1 mld USD). Szykują ogromne zmiany w sieci sklepów sportowych, ale najpierw muszą zmierzyć się z nawisem strat z ostatnich kwartałów.

Duża strata i wzrost zobowiązań

Spółka, której giełdowa kapitalizacja to ok. 70 mln zł, nie ma za sobą dobrego okresu. W pierwszej połowie roku obrotowego 2023/24 (kwiecień-wrzesień) jej sprzedaż zmniejszyła się o 18,5 proc. do 95,3 mln zł. Jednocześnie zysk, który rok temu w zależności od poziomu (EBITDA, operacyjny czy netto) wynosił 0,3-4,6 mln zł, zamienił się w stratę tylko kilkakrotnie mniejszą od przychodów. Na poziomie EBITDA wyniosła ona 20,8 mln zł, operacyjnym 24 mln zł, a netto – 25 mln zł. Strata z lat ubiegłych to 15,1 mln zł, a kapitał własny był na koniec września ujemny i wyniósł -35,5 mln zł.

W branży słychać od jakiegoś czasu, że Intersport Polska ma problemy w regulowaniu zobowiązań wobec partnerów handlowych. Z raportu półrocznego wynika, że łącznie zobowiązania i rezerwy na nie wzrosły r/r o 17 proc. do 144 mln zł. Istotną część stanowią zobowiązania krótkoterminowe wobec dostawców, które zwiększyły się z 66,9 do 84,2 mln zł.

510,2tys. zł

Tyle Intersport Polska zainwestował w pierwszym półroczu…

500tys. zł

…a tyle planuje w drugim.

Wiara inwestorów

Giełdową spółkę wspierają od lat branżowi gracze: Larix oraz OTCF. Doświadczenie mają też nowi inwestorzy. Hałyna i Ołeksandr Herehowie zbudowali majątek m.in. na sieci ukraińskich marketów budowlanych Epicentr K, ale prowadzą też 46 sklepów Intersportu w Ukrainie. Na start zapewnili polskiemu podmiotowi 10 mln EUR: 7 mln EUR w gotówce, a resztę w postaci wyposażenia sklepów.

Ta kwota wydaje się mała w obliczu wielkości zobowiązań i strat generowanych przez Intersport Polska. Strategia zakładająca m.in. rozbudowę sieci sklepów (na razie są 34 w 23 miastach, a ich łączna powierzchnia wynosi 31,2 tys. m kw.), zmiany w ofercie oraz intensywniejsze kampanie marketingowe ma jednak sprawić, że spółka już wkrótce znów zacznie przynosić zysk.

Okiem konkurenta
Zima niejednoznaczna dla branży
Paweł Krawczyk
lider rozwoju Decathlonu Polska
Zima niejednoznaczna dla branży

Obserwujemy w ostatnim czasie dwa zachodzące jednocześnie trendy. Pierwszy dotyczy odzieży sportowej, której sprzedaż jest silnie skorelowana z warunkami atmosferycznymi. Segment ubrań i butów zimowych jest szczególnie podatny na zmiany pogody, dlatego obserwujemy w nim spowolniony wzrost ze względu na ciepłą zimę. Inaczej natomiast zachowują się kategorie sprzętu sportowego, które w listopadzie i grudniu zwiększyły dynamikę wzrostu. Wzrost obserwujemy praktycznie w każdej z nich, również w sprzęcie narciarskim.