Zamienniki mięsa szybko zyskują popularność. W Polsce dostrzegły to m.in.: spółka Green Lanes wykorzystująca w produkcji konopie, a także grupa Mokate, która zainwestowała we właściciela marki Dobra Kaloria. Rodzima firma Serio, założona przez Monikę i Michała Gaszyńskich, postanowiła tymczasem stworzyć wegańską alternatywę dla sera, stosując do tego łubin. Zdobyła pierwszych inwestorów.
Serio gotowe na wzrost skali
900 tys. zł zainwestowała w Serio czwórka aniołów biznesu związanych z klubem Cobin Angels. Wśród nich są Daniel Urban, współzałożyciel spółki IT Sente, oraz Adam Radzki, były członek zarządu Benefitu Systems, a obecnie dyrektor operacyjny start-upu HearMe i inwestor skupiony na tzw. projektach impaktowych (mających pozytywny wpływ na społeczeństwo i środowisko).
– Zdrowa, roślinna żywność to racjonalny wybór zakupowy i inwestycyjny, bo szukanie roślinnej alternatywy dla popularnych produktów to konieczność dla naszej cywilizacji. Konsumenci coraz częściej kierują się nie tylko ceną, ale też proekologicznymi i prozdrowotnymi wartościami, więc sięgają po towary z dobrym i krótkim składem. Serio ma mocny zespół i dobrze zaplanowany rozwój, poza tym - moim zdaniem - warto inwestować w spółki mające realny, pozytywny wpływ na naszą planetę. Choć każda inwestycja wiąże się z ryzykiem, to o przyszłość tego projektu jestem spokojny – komentuje Adam Radzki.
– Dzięki finansowaniu przeprowadziliśmy się do większego, bardziej wydajnego zakładu produkcyjnego. Rozwijamy też sprzedaż. Na razie jesteśmy głównie w małych, lokalnych sklepach i robimy po kilka tysięcy serów miesięcznie, ale jesteśmy gotowi na zwiększenie skali – mówi Michał Gaszyński.
Była Biedronka, jest Żabka, będzie gastronomia
Firma ma w ofercie cztery produkty, a w tym miesiącu wprowadzi jeszcze dwa – ser w plastrach i fetę na bazie grochu oraz bobu. Już pracuje nad kolejnymi, w tym nowymi wariantami smakowymi i produktem do smarowania, a chce wykorzystać do tego m.in. konopie.
Poza małymi sklepami w różnych częściach kraju Serio współpracowało już z Biedronką, obecnie oferuje produkty w e-sklepach Jush i Delio z grupy Żabka, niektórych hipermarketach sieci Carrefour oraz własnym e-commerce. W najbliższych miesiącach zamierza wejść do restauracji i firm kateringowych.
– Docelowo chcemy znaleźć się na stałe na półkach największych sieci w Polsce, ale to ostatni krok, gdy już poznamy rynek i zyskamy rozpoznawalność. Chcemy produkować najlepszy roślinny ser w Europie, więc planujemy też zagraniczną ekspansję – mówi Michał Gaszyński.
Realizacja planów będzie wymagała prawdopodobnie kolejnej rundy finansowania. Na razie Serio korzysta z 300 tys. zł grantu w związku z uczestnictwem w akceleratorze Akces NCBR, a ma szansę jeszcze na 600 tys. zł kapitału.
Mamy bogaty asortyment produktów stworzonych specjalnie dla nas, bo uwielbiamy zaskakiwać nowościami. Hitem ostatnich miesięcy stał się kubek do Bubble Tea, a wśród okazyjnych produktów znalazł się też walentynkowy Love Dog. Różnorodność przyciąga klientów i cieszy się ich uznaniem, dlatego staramy się na bieżąco śledzić trendy i nawiązywać współpracę z innowacyjnymi producentami. Wśród nich jest jeden z laureatów pierwszej edycji naszego programu akceleracyjnego Foodtech Lab – spółka Serio, której ofertę mamy w naszych kanałach q-commerce: Jush i Delio.

