Wieże katedry Notre Dame w Paryżu zostaną dziś uroczyście otwarte dla zwiedzających. Tarasy widokowe gotyckiej świątyni otworzy prezydent Macron. Odbudowa po pożarze pochłonęła około 700 mln euro, a na samą więźbę dachową zużyto 500 ton kilkusetletniej dębiny.
Nocnej prohibicji, czyli zakazu sprzedaży alkoholu, w Warszawie na razie nie będzie - tak zdecydowała wczoraj Rada Warszawy. Tego typu ograniczenie w sklepach działa już w blisko 180 gminach w Polsce i przynosi wymierne efekty. W Krakowie liczba interwencji związanych z alkoholem spadła o połowę, w Koninie aż o 69 proc., a w Poznaniu o jedną piątą. Zwolennicy podkreślają poprawę bezpieczeństwa i spokój mieszkańców, przeciwnicy wskazują na straty dla handlu i brak wpływu na ogólną konsumpcję. Podobne ograniczenia – od 22:00 do 6:00 – rozważane były w Warszawie, gdzie jeden sklep z alkoholem przypada na nieco ponad 500 osób.
Od dziś kierowcy płacą więcej za obowiązkowe badania techniczne pojazdów. Najważniejsza zmiana dotyczy samochodów osobowych – opłata wzrosła ze 98 do 149 zł. To pierwsza podwyżka od ponad 20 lat i, jak tłumaczy resort infrastruktury, miała na celu urealnienie kosztów stacji kontroli pojazdów – od wynagrodzeń diagnostów po utrzymanie sprzętu i budynków.
Podrożały też badania innych pojazdów: motocykle i ciągniki rolnicze – 94 zł, motorowery – 76 zł, samochody ciężarowe i ciągniki siodłowebadanie instalacji gazowej to 96 zł, więc dla auta osobowego z gazem pełna stawka sięga 24 do 16 ton – 234 zł, powyżej 16 ton – 269 zł. W przypadku przyczep do 3,5 t opłata wynosi teraz 119 zł. Dodatkowe 5 zł.
Komisja Europejska miała przedstawić propozycję 19. pakietu sankcji wobec Rosji państwom członkowskim, ale wstrzymała publikację – najprawdopodobniej dlatego, że Donald Trump zażądał od UE i G7 wprowadzenia ceł karnych na Chiny i Indie. Dlatego dokument nie został jeszcze ujawniony; być może pojawi się jutro, ale będzie to jedynie propozycja dla państw członkowskich. Ambasadorowie państw unijnych mogą zająć się tematem dopiero na początku przyszłego tygodnia.
Ministerstwo Funduszy ujawni skalę nieprawidłowości przy wydatkowaniu pieniędzy z Krajowego Planu Odbudowy w branży HoReCa. Kontrola objęła umowy na 110 mln zł – to jedynie część z ponad 1,2 mld zł wsparcia. Jak podkreśliła minister Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, tam gdzie wykryto nieprawidłowości, wypłat nie będzie. Wiceminister Jan Szyszko dodał, że choć nieprawidłowości dotyczą mniejszości projektów, konsekwencje dla przedsiębiorców są nieuniknione. Dziś o 11:00 resort zaprezentuje szczegółowe wyniki kontroli i dalsze działania.
Czym żyją dziś rynki finansowe?
Dziś wieczorem Moody’s ogłosi decyzję w sprawie ratingu Polski. Agencja, która dotąd oceniała nas o stopień wyżej niż Fitch i S&P, może obniżyć perspektywę lub nawet sam rating. Powodem są trudna sytuacja budżetowa, wysoki deficyt i rosnący dług publiczny. Dwa tygodnie temu Fitch obniżył perspektywę ratingu Polski do negatywnej, a Moody’s już wcześniej ostrzegał, że szybki wzrost zadłużenia to czynnik ryzyka. Obniżka perspektywy mogłaby lekko osłabić złotego i ceny obligacji, natomiast cięcie ratingu miałoby znacznie poważniejsze skutki.
Raporty półroczne pokażą m.in. Dębica, Rafamet, Hydrotor, CI Games, Scope Fluidics. W wyniku kwartalnych rewizji portfeli indeksów, zajdą zmiany dotyczące m.in. mWIG40 i sWIG80.
A o czym dziś piszemy w Pulsie Biznesu i na pb.pl?
Elemental Holding Pawła Jarskiego zdobył 250 mln EUR unijnego wsparcia na budowę huty i rafinerii w Zawierciu. To drugi etap strategicznego projektu Polvolt, którego łączny koszt sięgnie ponad 3 mld zł. Firma już zrealizowała pierwszą fazę – odzysk metali z katalizatorów i baterii – a teraz rozszerza działalność o złoto, srebro i miedź z elektroniki. Kompleks stanie się centrum europejskiego „urban miningu”, a docelowo będzie dostarczał co najmniej 10 metali krytycznych dla gospodarki UE. EH działa globalnie, ma ponad 50 zakładów w 39 krajach i planuje dalszą ekspansję m.in. w Indiach i Afryce. Inwestycja w Zawierciu ma ograniczyć zależność Europy od chińskich dostaw, ale też przyciąga cyberataki, dlatego spółka inwestuje w zabezpieczenia i magazyny energii.
Co się zmieniło w projekcie samochodu Izera? Czy współpraca z chińskim partnerem to szansa na rozwój, czy ryzyko uzależnienia? O tym, jak naprawdę wygląda nowy pomysł na Izerę, porozmawiamy z Marcinem Bołtrykiem, dziennikarzem „Pulsu Biznesu”.