Czytasz dzięki

Kolejarze chcą iść na rekord

Wydatki na inwestycje kolejowe mają dynamicznie rosnąć. Przedsiębiorcy od lat szykują się do realizacji, obawiają się jednak, że plany znów zostaną na papierze.

11,1 mld zł — takiej kwoty mają sięgnąć planowane na 2020 r. wydatki na inwestycje, przewidziane w zaktualizowanym niedawno Krajowym Programie Kolejowym (KPK). W następnych latach będą wzrastać nawet do 13-14 mld zł rocznie.

Gwałtowny wzrost…

Wykonawcy i dostawcy materiałów prognozują, że całkowite wydatki kolejowe mogą być nawet wyższe. Od lat przygotowują się do realizacji planów. W przyszłym roku oprócz funduszy z bieżącej unijnej perspektywy będą dostępne także dotacje z przyszłej, na lata 2021-27, oraz z tzw. funduszu odbudowy.

— PKP Polskie Linie Kolejowe [PKP PLK — red.] deklarują, że na początek 2021 r. będą miały przygotowaną dokumentację potrzebną do realizacji inwestycji o wartości 40 mld zł. Nawet bez uwzględniania pieniędzy z funduszu odbudowy coroczne wydatki powinny więc od przyszłego roku przekraczać 15 mld zł — mówi Krzysztof Niemiec, członek zarządu firmy Track Tec.

Niższe kwoty prognozuje natomiast Damian Kaźmierczak, główny ekonomista Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.

— PKP PLK zapowiadają, że do końca 2020 r. rozstrzygnięte zostaną ostatnie przetargi w ramach aktualnego KPK. Schyłkowa faza tego programu doprowadziła w ostatnim czasie do zaostrzenia rywalizacji między wykonawcami o pozyskanie nowych zleceń. Nakłady inwestycyjne na KPK będą stopniowo maleć, ale po 2020 r. zakończone projekty powinny być sukcesywnie zastępowane nowymi, współfinansowanymi z budżetu Unii Europejskiej na lata 2021-27. W kolejnych latach nakłady na rozwój krajowej sieci kolejowej powinny utrzymywać się na poziomie ponad 10 mld zł rocznie. Na znaczeniu będą zyskiwać także regionalne inwestycje w ramach programów rządowych, polegające na uzupełnianiu sieci kolejowej o nowe połączenia — twierdzi Damian Kaźmierczak.

Krzysztof Niemiec podkreśla, że wielkość wydatków na inwestycje kolejowe w danym roku jest zapisana w uchwałach rządu i stanowi wskazówkę dla rynku dotyczącą zakresu robót, do których należy się przygotować, np. określając zapotrzebowanie na materiały.

— Dane zawarte w uchwałach rządu to mocna podstawa do podejmowania przedsięwzięćinwestycyjnych i organizacyjnych w celu zapewnienia potencjału do modernizacji linii kolejowych — twierdzi Krzysztof Niemiec.

Wiele firm, kierując się zapisami rządowych uchwał, już rozwinęło potencjał produkcyjny i wykonawczy. W poprzednich latach faktyczne wykonanie inwestycji na torach było jednak niższe, niż planowano, więc przedsiębiorcy zostali z nadwyżką mocy. Krzysztof Niemiec przypomina, że w poprzedniej wersji KPK przewidziano wydatki na inwestycje w 2019 r. w wysokości 11 mld zł, a PKP PLK deklarowały nawet 12 mld zł. W rzeczywistości wyniosły one w ubiegłym roku 9,1 mld zł.

— Rynek nie podzielał optymizmu inwestora. Organizacje zrzeszające firmy z obszaru kolei już w grudniu 2018 r. sygnalizowały zagrożenia oraz potrzebę podjęcia działań niezbędnych dla zrealizowania zadań i wydatków na poziomie z KPK — przypomina Krzysztof Niemiec.

Podkreśla, że konieczne jest usprawnienie oraz bardziej efektywne przygotowanie i realizowanie inwestycji, by scenariusz z poprzednich lat się nie powtarzał.

…jest niewskazany

Podobnego zdania jest Marcin Lewandowski, prezes Trakcji.

— W zasadzie jesteśmy przygotowani do realizacji KPK. Chcielibyśmy jednak, żeby zakres inwestycji, realizowanych w ramach różnych programów, zwiększał się stopniowo, zamiast w jednym roku rosnąć o kilka miliardów, a w innym spadać, co może skutkować m.in. gwałtownymi wahaniami cen materiałów — mówi Marcin Lewandowski.

Podkreśla, że zbyt gwałtowne zwiększanie puli inwestycji może powodować problemy polskich firm z pozyskaniem finansowania i gwarancji kontraktowych. Wówczas kontrakty sprzątną im sprzed nosa chińscy konkurenci.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane