Współczesny konsument: oszczędny, świadomy, lojalny. Kto zyskał jego zaufanie?

Partnerem publikacji jest Best Brands Poland
opublikowano: 2025-04-04 20:00

Ostatnie lata były dla konsumentów pasmem kryzysów — od pandemii, przez wojnę w Ukrainie, po wysoką inflację. Choć 2024 r. rozpoczął się optymistycznie, druga jego połowa przyniosła ostudzenie nastrojów konsumenckich. Polska wciąż jednak wypada pod tym względem lepiej niż średnia unijna — wskaźnik jest ponad 10 punktów wyższy niż średnia dla całej UE. Marki, które zyskały w tym trudnym krajobrazie najwięcej pod względem finansowym oraz uznania konsumentów, zostaną wyłonione przez badanie i ranking Best Brands Poland 2025 oraz nagrodzone podczas gali Best Brands Awards, która odbędzie się 29 maja.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Przemiana, która zaszła w 2024 r., to nowy sposób postrzegania zakupów przez konsumentów. Konsumpcja stała się bardziej celowa, Polacy zaczęli planować z wyprzedzeniem, unikać marnowania, a decyzje zakupowe opierają na kalkulacji wartości.

Już 66 proc. polskich konsumentów deklaruje, że wybierze produkt energooszczędny, 64 proc. chętnie sięgnie po nową markę, jeśli będzie tańsza, a 51 proc. gotowych jest zapłacić za innowację, o ile będzie to dla nich opłacalne — wynika z badania „Consumer Life” zrealizowanego przez NIQ GfK, które określiło główne trendy i nastroje konsumenckie w 2024. Na tej podstawie zostały określone kategorie nagród 4. edycji Best Brands Poland — badania i rankingu, którego organizatorem jest największa polska niezależna grupa marketingowo-technologiczna Group One, a partnerem merytorycznym NIQ GfK.

— Już po raz czwarty badanie Best Brands Poland wyłoni najsilniejsze marki na polskim rynku, które wybierają sami konsumenci, czyli najbardziej wymagające i obiektywne jury. Od pierwszej edycji obserwujemy, jak dynamicznie zmieniają się ich nastroje, oczekiwania, potrzeby, ale i siła nabywcza. Dla marek walczących o klienta ze wciąż rosnącą konkurencją, w niezmiennie od lat bardzo trudnych społecznie, politycznie i gospodarczo czasach, utrzymanie silnej pozycji rynkowej to bardzo trudne zadanie. Wymaga ono klientocentrycznych silnych strategii, elastyczności, umiejętnego łączenia działań budujących brand z działaniami nakierowanymi na sprzedaż, a przede wszystkim wizji i odważnych decyzji — mówi Marek Żołędziowski, CEO Group One, największej niezależnej grupy marketingowo-technologicznej w Polsce. — To właśnie te marki, które poradziły sobie w 2024 r. najlepiej, zyskując serca i lojalność klientów, wyłoni badanie i ranking Best Brands Poland 2025 — dodaje.

Marki, które wyznaczają standardy

W tegorocznej 4. edycji badaniem objęto aż 400 marek w 40 kategoriach produktowych. Na potrzeby raportu Best Brands Poland przeprowadzono 8000 wywiadów z polskimi konsumentami. Na tej podstawie wyłonionych zostanie 60 najsilniejszych marek w Polsce oraz 6 liderów w 3 głównych kategoriach nagrodowych.

Cross Category Awards: w tym nagroda główna Best Brand Overall dla marki, która łączy sukces rynkowy z emocjonalnym zaangażowaniem oraz Best Polish Brand, wyróżniająca innowacyjne i nowoczesne marki o polskim rodowodzie.

Category Awards: obejmuje nagrody Best Entertainment Brand, przyznawaną markom, które rewolucjonizują świat rozrywki i technologii, dostarczając użytkownikom niezapomnianych wrażeń oraz Best Services Brand, doceniającą markę doskonale rozumiejącej potrzeby swoich klientów, oferując usługę upraszczającą życie i dopasowaną do ich oczekiwań.

Excellence Awards: w których docenione zostaną marki najlepiej zarządzane w dynamicznym otoczeniu: Best Gen Z Food & Beverages Brand dla marki, która najlepiej odpowiada na potrzeby i oczekiwania młodego pokolenia oraz Best E-commerce Fashion Brand dla marki, która łączy niezawodność zakupów online z najnowszymi trendami w modzie.

Wiedza, inspiracja, networking

Best Brands to niezależna, międzynarodowa nagroda w obszarze marketingu, przyznawana na podstawie kompleksowego badania NIQ GfK, jednego z globalnych liderów w dziedzinie analityki danych. Tzw. Oscary marketingu, zainicjowane ponad 20 lat temu w Monachium przez Serviceplan Group, dziś wyłaniają najsilniejsze marki także we Włoszech, Belgii i Polsce. We wszystkich tych krajach Best Brands to ranking tworzony na podstawie badania, a także uroczysta gala, która jest jednym z najbardziej prestiżowych wydarzeń biznesowych. To, co od samego początku wyróżnia ranking Best Brands, to jego unikalna metodologia, która decydujący wybór oddaje w ręce konsumentów. To oni poprzez swój głos ponownie wskażą, które marki zasłużyły na miano najlepszych i otrzymają „Oscara marketingu”.

Wyborów konsumenci dokonują dwukrotnie — na co dzień podczas zakupów poprzez swoje decyzje przy sklepowych półkach, a po raz drugi podczas ankiet przeprowadzanych przez ekspertów NIQ GfK. Tym decyzjom odpowiadają dwa wskaźniki badania. „Share of Wallet” określa faktyczny sukces rynkowy, jaki odniosły marki na rynku polskim. Drugim wskaźnikiem ocenianym głosem konsumentów jest „Share of Soul”, który opisuje, jakie firmy zyskały serca klientów, a także uznanie i zaufanie w ich oczach.

Listę TOP 10 nominowanych marek w każdej z 6. kategorii tegorocznej edycji Best Brands, które znalazły się w rankingu na podstawie badania konsumenckiego prowadzonego przez NIQ GfK, przedstawiona zostanie w drugiej połowie kwietnia. Wręczenie “Oscarów marketingu” nastąpi 29 maja 2025 w Warszawie podczas uroczystej Gali Best Brands Poland.