Kontenerom trzeba bonifikaty

opublikowano: 24-06-2013, 00:00

Urząd Transportu Kolejowego chce nawet 70 proc. obniżki za dostęp do torów dla pociągów intermodalnych

Od lat mówi się o korzyściach wynikających z transportu intermodalnego z wykorzystaniem kolei. W Europie zdecydowanym liderem takich rozwiązań są Włochy, gdzie ten rodzaj transportu stanowi 35,8 proc. wszystkich przewozów. W czołówce są też Holandia (33,7 proc.), Hiszpania (33,5 proc.) i Belgia (32,2 proc.). A Polska? Cóż, u nas ten rynek się dopiero rozwija. I mimo że zainteresowanie przewozami intermodalnymi rośnie, ich udział to u nas tylko nieco ponad 4,5 proc., a międzygałęziową konkurencję wygrywa transport samochodowy.

POCIĄG Z KONTENERAMI: Urząd Transportu Kolejowego chce, by pociągi wożące kontenery były traktowane specjalnie. Proponuje 70-procentową zniżkę w opłacie za skorzystanie z infrastruktury. Takie preferencyjne traktowanie ma spowodować, że kolejowe przewozy intermodalne wzrosną o 30 proc. [FOT. BLOOMBERG]
POCIĄG Z KONTENERAMI: Urząd Transportu Kolejowego chce, by pociągi wożące kontenery były traktowane specjalnie. Proponuje 70-procentową zniżkę w opłacie za skorzystanie z infrastruktury. Takie preferencyjne traktowanie ma spowodować, że kolejowe przewozy intermodalne wzrosną o 30 proc. [FOT. BLOOMBERG]
None
None

— W Polsce od kilku lat obserwujemy umacnianie się transportu drogowego jako głównej gałęzi transportu lądowego. To tendencja niekorzystna ze względów zarówno ekonomicznych, społecznych, jak i środowiskowych, niezgodna również z polityką unijną. Żeby to zmienić, konieczne są działania systemowe, gwarantujące zarówno atrakcyjność kosztową przewozów intermodalnych, wynikającą ze zmiany środka transportu z samochodu na kolej, jak i stabilność działań podmiotów zaangażowanych w rynek przewozów intermodalnych — mówi Katarzyna Korowicka, dyrektor ds. handlu w spółce Lotos Kolej.

Wyczekiwana interwencja

Na posiedzeniu Rady do spraw Transportu Intermodalnego przy Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Urząd Transportu Kolejowego (UTK) zaprezentował wyniki swojej analizy dotyczącej przewozów intermodalnych. Najważniejsza informacja jest taka, że we wnioskach UTK rekomenduje m.in. wprowadzenie preferencyjnych (niższych) stawek dostępu do torów dla pociągów kontenerowych.

Według raportu UTK obecnie uruchamia się tygodniowo 290 pociągów, a — według deklaracji przewoźników — mogłoby ich być 1950. Żeby skorzystać z tych możliwości, urzędnicy UTK proponują m.in. zastąpienie obecnych preferencji (25-procentowa zniżka dla pociągu intermodalnego wiozącego kontenery) jedną z następujących: 25 proc., ale także dla pociągów intermodalnych jadących po ładunek (czyli bez kontenerów), 50 proc. lub 70 proc.

Według obliczeń urzędu wprowadzenie pierwszego wariantuzwiększy przewozy intermodalne o 8 proc. rocznie, drugiego — o 20 proc., a trzeciego — o 30 proc. Obniżki mogłyby wejść w życie w grudniu wraz z nowym rozkładem jazdy. Żeby jednak tak się stało, ministerstwo powinno porozumieć się z Polskimi Liniami Kolejowymi (PLK) w ciągu miesiąca (komentarz ministerstwa na ten temat zamieścimy za tydzień).

Branża chwali

— Podzielamy w pełni zdanie UTK co do konieczności zwiększenia ulg w opłacie za dostęp do infrastruktury PKP PLK dla przewozów intermodalnych i popieramy jak najdalej idące rozwiązania w tym zakresie. Definicja przewozu intermodalnego, warunki przyznania ulgi w opłacie podstawowej dostępu do infrastruktury czy sama wysokość ulgi powinny być określone ustawowo, co ułatwiłoby długofalowe planowanie i optymalny rozwój całego sektora — uważa Katarzyna Korowicka. Sebastian Świniarski, dyrektor biura intermodalnego Cargospedu, podkreśla, że kampania medialna prowadzona przez spółki z sektora kolejowego odniosła pewien sukces.

— Mamy nadzieję, że w najbliższym czasie — a w przypadku kolei liczy się to w latach — nastąpią znaczne zmiany w polityce sprzedaży dostępu do linii kolejowych. Znacznie urealnione zostaną ceny dostępu do infrastruktury i wprowadzony model pozwalający stworzyć konkurencyjne warunkimiędzy sektorem drogowym i kolejowym — mówi Sebastian Świniarski.

Daniel Ryczek, dyrektor zarządzający i pełnomocnik zarządu ds. międzynarodowych w PKP Cargo, przypomina, że transport intermodalny jest przyszłością przewozów kolejowych w Unii Europejskiej i warto go wspierać. Transport kontenerów koleją jest tańszy i bardziej ekologiczny od transportu drogowego.

— Oczywiście, im większa obniżka kosztu dostępu do infrastruktury dla kolejowych przewozów kontenerów, tym lepiej, ale na wszelkie propozycje w tym zakresie trzeba patrzeć realnie. Wysoka zniżka oznaczałaby pozbawienie zarządcy infrastruktury części wpływów i dlatego ze względu na zapowiadaną restrukturyzację PKP PLK jej podniesienie wydaje się trudne. Z drugiej strony — proszę pamiętać, że kolejowe przewozy kontenerów są w szczególnym stopniu podatne na przejęcie przez inne gałęzie transportu, np. przez transport samochodowy. Dlatego dobrym i realnym w obecnej sytuacji postulatem wydaje się poszerzenie obecnej 25-procentowej obniżki także na puste platformy — komentuje Daniel Ryczek.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane