Kontroferta PSA podbiła kurs P&O

Tadeusz Stasiuk
opublikowano: 2006-01-12 00:00

Udany dzień na londyńskiej giełdzie mieli posiadacze akcji Peninsular & Oriental Steam Navigation, brytyjskiego operatora portowego. Kurs akcji spółki zwyżkował nawet powyżej 6 proc. To efekt kontroferty przejęcia P&O przez PSA International, właściciela portu w Singapurze, światowego numeru dwa w sektorze. Trust PSA, w którym znaczące udziały posiada singapurski rząd, proponuje 3,5 mld funtów (GBP). DP World, konkurent z Dubaju, zaproponował 3,33 mld GBP w gotówce.

W batalii o P&O uczestniczą potentaci światowych finansów. Deutsche Bank doradza DP World, natomiast UBS Warburg pracuje dla PSA. Po stronie P&O występują z kolei Citigroup i Rothschild.

Przejęcie azjatyckich portów P&O jest grą wartą każdej kwoty. Analitycy prognozują, że w ciągu najbliższych czterech lat liczba przeładowywanych kontenerów w tej części świata wzrośnie bowiem o co najmniej 53 proc. w porównaniu z 37-proc. wzrostem w Europie. Kontrolowane przez P&O porty w Chinach, Indiach, Filipinach i Pakistanie w trzecim kwartale minionego roku obsłużyły 44 proc. kontenerów w Azji.