Kronopol chce rosnąć na trudnym rynku

  • Anna Pronińska
opublikowano: 26-02-2014, 00:00

Producent materiałów drewnopochodnych liczy, że koniunktura w meblarstwie i branży wykończenia wnętrz pozwoli mu poprawić wyniki.

Kronopol, należący do szwajcarskiej grupy Swiss Krono Group, specjalizujący się w produktach drewnopochodnych dla branż meblarskiej, budowlanej i wykończeniowej, liczy na dobry rok. Skorzysta m.in. na koniunkturze w meblarstwie, które w 2014 r. idzie na eksportowy rekord.

— Prognozowana wartość eksportu mebli [7,3 mld EUR — red.] — to szansa dla Kronopolu — mówi Maciej Karnicki, dyrektor generalny Swiss Krono Group. W 2013 r. Kronopol zainwestował 70 mln zł w infrastrukturę do produkcji i uszlachetniania płyt meblowych, bo nastawia się na wzrost sprzedaży płyt wiórowych i MDF, chociaż — jak twierdzi Maciej Karnicki — rynek jest trudny i w Polsce (gdzie spółka sprzedaje połowę produkcji), i w całej Europie.

— Analizy wskazują głównie na rozwój segmentu mebli tapicerowanych. Wynika z nich też, że kategoria mebli skrzyniowych, na którą stawia Kronopol, będzie rozwijać się wolniej — przyznaje Maciej Karnicki.

Trend potwierdza ekspert.

— W ankietach dotyczących zakupu mebli więcej deklaracji dotyczy segmentu mebli tapicerowanych, które kupują głównie młodzi ludzie — mówi Tomasz Wiktorski z B+R Studio. Największe nadzieje Kronopol wiąże z rynkiem materiałów do wykończenia wnętrz. W tym segmencie firma oferuje m.in. panele podłogowe i ścienne.

— Sprzedaż wyrobów drewnopochodnych skierowana dla branży budowlanej i wykończenia wnętrz jest w fazie rozwoju, jednak rynek jest bardzo wymagający. Dlatego widzimy także miejsce dla produktów ekskluzywnych — i w kraju, i za granicą — twierdzi Maciej Karnicki.

Tomasz Wiktorski uważa, że rok dla producentów materiałów drewnopochodnych będzie trudny.Przyczyni się do tego m.in. moda na minimalistycznie umeblowane wnętrza. — Producenci materiałów drewnopochodnych, którzy mają w ofercie także inne produkty, np. panele podłogowe, mogą zniwelować wpływ tej tendencji — zaznacza Tomasz Wiktorski. Zdaniem szefa Swiss Krono Group, w Europie producenci materiałów drewnopochodnych przeżywają problemy związane ze stagnacją na rynkach sprzedaży, silną konkurencją wewnętrzną i zewnętrzną, nadprodukcją, dostępem do surowca drzewnego i jego ceną. — Dotyczy to również Polski i odbija się na kondycji tutejszejbranży drewnopochodnej. To wymusi weryfikację strategii biznesowych, a może również konsolidację — uważa Maciej Karnicki.

W jego opinii, ceny surowca i możliwości jego zakupu są obecnie bardziej przewidywalne, ale na rynku wciąż występuje deficyt drewna.

— Spore ilości drewna, szczególnie z zachodniej Polski, są kupowane przez przedsiębiorstwa zagraniczne lub krajowe firmy handlowe, a następnie wywożone za granicę, co znacząco wpływa na ceny. Pozytywnie oceniamy systematycznie rosnącą podaż drewna z Lasów Państwowych — mówi Maciej Karnicki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Pronińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu