Czytasz dzięki

Kryzys wjeżdża ciężarówką

opublikowano: 13-10-2020, 22:00

Auta użytkowe powoli nabierały prędkości — wrzesień zakończyły z niezłym wynikiem. Niestety pierwsza dekada października wieszczy hamowanie.

We wrześniu 2020 r. wydziały komunikacji zarejestrowały w Polsce nieco ponad 7,8 tys. nowych pojazdów użytkowych, czyli samochodów dostawczych (w tym minibusów) i ciężarówek. To wynik o 8,9 proc. większy niż w sierpniu oraz o niespełna 11,2 proc. wyższy w zestawieniu z wrześniem minionego roku. Fakt, że rynek aut użytkowych nadrabia straty, cieszy — zwłaszcza że jest poniekąd odzwierciedleniem nastrojów panujących wśród przedsiębiorców. Niestety nieznaczna poprawa w sierpniu i wrześniu nie odmieniła bardzo kiepskiej sytuacji, w jakiej znajduje się segment samochodów użytkowych od marca 2020 r.

W ciągu trzech kwartałów zarejestrowanych zostało tylko 59,66 tys. takich pojazdów, a to aż o 22,7 tys., czyli 27,6 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W lepszej kondycji jest segment dostawczaków (o dmc do 6 t). We wrześniu przybyło prawie 5,9 tys. takich aut, a to o 1 proc. więcej niż w sierpniu i o ponad 22 proc. więcej niż rok temu. Jednak od początku roku w Polsce zostało zarejestrowanych 46,75 tys. nowych samochodów dostawczych, co oznacza spadek na poziomie 22,8 proc. r/r. Rynek najcięższych pojazdów (dmc powyżej 6 t) jest w dużo gorszym położeniu. We wrześniu 2020 r. w krajowych wydziałach komunikacji zarejestrowano ich 1940. To co prawda aż o 43 proc. więcej niż w sierpniu, ale też o ponad 13,1 proc. mniej niż rok wcześniej. W ciągu trzech kwartałów wydziały komunikacji zarejestrowały 12,9 tys. nowych pojazdów ciężarowych, o blisko 41 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2019 r. Rynek pojazdów użytkowych w większym stopniu odzwierciedla stan polskiej gospodarki niż segment aut osobowych, a sytuacja nie wygląda zbyt dobrze. O ile w segmencie pojazdów lżejszych, ściśle związanym z rynkiem lokalnym, notujemy obecnie wzrost niwelujący straty poniesione w pierwszej połowie roku, o tyle w segmencie pojazdów ciężkich, odzwierciedlającym w części relacje międzynarodowe, nie jest już tak dobrze. Gospodarka europejska przeżywa problemy, co przekłada się na zapotrzebowanie na środki transportu — mówi Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Niestety najnowsze dane (z 10 dni października 2020 r.) wróżą raczej pogłębianie się recesji na rynku motoryzacyjnym. Nie dysponujemy jeszcze informacjami o rynku aut użytkowych, ale wyraźnie widać, że spada zainteresowanie nowymi autami osobowymi wśród firm. W pierwszej dekadzie października firmy zarejestrowały o blisko 8 proc. aut mniej niż miesiąc wcześniej. Spółki leasingowe zapłaciły za ponad 5 proc. samochodów mniej, a CFM — za blisko 7 proc. mniej. Cały rynek aut osobowych zanotował w tym czasie spadek o ponad 4 proc. w porównaniu do pierwszej dekady sierpnia i blisko 21 proc. r/r — mówi Wojciech Drzewiecki.

Pogorszenie nastrojów wśród przedsiębiorców wieszczą również rynkowe analizy. Według cytowanych niedawno przez „Puls Biznesu” wyników badań Instytutu Keralla Research na zlecenie Carefleet aż jedna czwarta spośród ponad 2 mln podmiotów z sektora MŚP zamierza wstrzymać w tym roku motoinwestycje. To z pewnością wpłynie na pogłębienie kryzysu również na rynku samochodów użytkowych — podkreśla Wojciech Drzewiecki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane