Kulczyk blisko sprzedaży autostrady A2 funduszowi Meridiam

Katarzyna KapczyńskaKatarzyna Kapczyńska
opublikowano: 2023-07-02 20:00

Sebastian Kulczyk kończy infrastrukturalny projekt rozpoczęty ponad 30 lat temu przez ojca, Jana Kulczyka. KE analizuje możliwość przejęcia go przez francuskiego partnera

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • ile kosztowała budowa odcinków A2
  • na ile jest szacowana cena sprzedaży spółek autostradowych
  • jakie wyniki osiągają
  • na czym skoncentruje się teraz grupa Sebastiana Kulczyka
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Autostrada Wielkopolska (AWSA) to spółka koncesyjna założona przez Jana Kulczyka w 1992 r. do budowy w Polsce dróg szybkiego ruchu. W latach 2002-04 zbudowała odcinek A2 Konin - Nowy Tomyśl, który jako jedyny w kraju został sfinansowany wyłącznie z prywatnego kapitału. Jej siostrzana firma, czyli AWSA II, zbudowała natomiast trasę Nowy Tomyśl - Świecko w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Powstał przed EURO 2012. Oba liczą w sumie 255 km. Ich budowa pochłonęła 2,4 mld EUR. To jeden z największych projektów infrastrukturalnych zrealizowanych w Europie Środkowo-Wschodniej. Dla Jana Kulczyka był to coś więcej niż tylko biznesowy projekt.

“To wielki sukces Polaków, setek osób, firm oraz instytucji, które konsekwentnie i profesjonalnie wspierały realizację marzenia sprzed prawie 20 lat. Połączenie Wielkopolski i całego kraju, supernowoczesną autostradą z Europą, jest zwieńczeniem ważnego etapu transformacji. Autostrada A2 przyspieszy rozwój gospodarczy regionów, które sąsiadują z autostradą, szeroko otwiera polskie drzwi dla zagranicznych turystów oraz inwestorów” - mówił dr Jan Kulczyk przy okazji otwarcia trasy.

Po ponad 30 latach Sebastian Kulczyk zdecydował się zakończyć projekt ojca i sprzedać grupą autostradową. Jego udziały w spółkach AWSA i AWSA II (kontrolowane za pośrednictwem KI One, dawniej Kulczyk Holding) mają trafić w ręce ich drugiego udziałowca -francuskiego funduszu Meridiam. Wartości transakcji nie ujawniono, ale z nieoficjalnych informacji PB wynika, że to około 700 mln EUR.

Czas koncesji:
Czas koncesji:
Umowa koncesyjna na budowę i eksploatację autostrady A2 przez spółki Jana Kulczyka została podpisana w listopadzie 1997 r. Jej ważność kończy się w 2037 r.

Francuski fundusz zwiększy udział w spółkach autostradowych

Komisja Europejska opublikowała niedawno notkę, z której wynika, że otrzymała zgłoszenie koncentracji w trybie art. 4 Council Regulation No 139/2004, czyli unijnych przepisów dotyczących fuzji i przejęć. Zgodnie z nim Meridiam SAS zamierza pośrednio nabyć 100 proc. udziałów w firmie KI One, do której należy 23,8 proc. akcji AWSA i 40 proc. AWSA II. Obecny udział Meridiama w tych spółkach to odpowiednio: 26,3 i 40 proc. Oprócz AWSA i AWSA II fundusze z francuskiej grupy kupią akcje spółki Autostrada Eksploatacja, odpowiadającej za utrzymanie trasy A2, oraz budowlanej A2 Route.

Skontaktowaliśmy się z przedstawicielami Kulczyk Investments, ale nie komentują informacji o planach sprzedaży autostradowych aktywów Meridiamowi.

PB już w lutym ubiegłego roku pisał, że polski inwestor przymierza się do ich zbycia. Niedawno natomiast Dawid Jakubowicz, prezes Kulczyk Investments, poinformował na naszych łamach, że podmiotów związanych z autostradą A2 nie będzie w kierowanej przez niego grupie.

„Jesteśmy na zaawansowanym etapie zbycia tych aktywów, choć ze względu na geografię, liczbę spółek i ich akcjonariat to czasochłonny i skomplikowany proces. Spodziewamy się, że domkniemy transakcję jeszcze w tym roku i skoncentrujemy się na kolejnym rozdziale historii KI” – powiedział Dawid Jakubowicz w rozmowie z PB.

Nowa strategia:
Nowa strategia:
Grupa Sebastiana Kulczyka wyznaczyła sobie cztery kluczowe obszary aktywności inwestycyjnej: software (zwłaszcza SaaS), nieruchomości, (szczególnie rynek premium), biotechnologia i nowoczesne rozwiązania energetyczne (ale nie produkcyjne). Oprócz tego, poprzez fundusz Manta Ray, inwestuje w nowe technologie.
MAREK WISNIEWSKI

Proces sprzedaży firm związanych z A2 grupa rozpoczęła tuż przed wybuchem wojny w Ukrainie. Był prowadzony w wyjątkowo trudnym okresie. Od ataku Rosji polski i globalny rynek finansowy oraz infrastrukturalny boryka się z wieloma problemami wywołanymi wojną i inflacją. Branżowi eksperci obawiali się nawet, że w czasie wojennej zawieruchy Sebastianowi Kulczykowi trudno będzie znaleźć nabywcę spółek autostradowych. Zgłoszenie transakcji sprzedaży do KE pozwala przypuszczać, że plan się powiedzie.

Okiem eksperta
Czas zysków
Jan Styliński
prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa

Biznes autostradowy jest kapitałochłonny, a zyski zazwyczaj są wypracowywane w długim okresie. Często inwestują w niego fundusze inwestycyjne czy infrastrukturalne, które nie nastawiają się na szybki zysk i wysoką stopę zwrotu w krótkim terminie, lecz na stabilny dochód długoterminowy. Nie dziwi więc zainteresowanie ze strony Meridiama. Grupa Kulczyka natomiast od pewnego czasu inwestuje w podmioty z rynku nowoczesnych technologii, co może być bardziej ryzykowne niż zarządzanie autostradą, ale niekiedy zapewnia wyższy i szybszy zysk.

Zwiększenie zaangażowania francuskiego funduszu nie jest niespodzianką. W branży autostradowej spodziewano się, że nabywcą aktywów KI One może zostać Meridiam, który jako akcjonariusz zna od podszewki spółki i realia biznesowe panujące na tym rynku.

Zyski i straty na autostradzie A2

Dla funduszu istotne są stabilne zyski. Generuje je zwłaszcza w AWSA II. W 2022 r. spółka osiągnęła 368 mln zł przychodów z usług eksploatacyjnych i wypracowała prawie 95,5 mln zł zysku ze sprzedaży. Wynik netto przekroczył 112 mln zł, z czego akcjonariusze przeznaczyli na dywidendę 53,2 mln zł plus 52,4 mln zł z zysku z lat ubiegłych.

Przychody netto w AWSA sięgnęły natomiast 850 mln zł, a zysk ze sprzedaży prawie 365 mln zł. Spółka zanotowała jednak stratę netto w wysokości 202 mln zł. Wynika ona z zakwestionowania przez Komisję Europejską rozliczeń za tzw. darmowe przejazdy ciężarówek po koncesyjnych odcinkach autostrad w Polsce.

Kierowcy płacą za nie przy bramkach. Przed laty musieli jednak także kupować winiety, by poruszać się po trasach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. KE uznała, że dwa systemy nie mogą funkcjonować jednocześnie. Dlatego też rząd w Polsce zwolnił przewoźników z płatności przy bramkach. Mogli przez nie przejeżdżać, okazując winiety. Koncesjonariusze natomiast otrzymywali płatności od skarbu państwa. W przypadku AWSA Bruksela zakwestionowała jednak zasady rozliczeń, uznając część płatności za pomoc publiczną. W efekcie spółka musiała wpłacić pieniądze do depozytu resortu finansów, co wpłynęło na jej wyniki.

Autostrada daje pracę

Przy budowie odcinka Nowy Tomyśl - Konin pracowało 5 tys. osób, a na odcinku Nowy Tomyśl - Świecko 2 tys. W 2002 r. przy utrzymaniu A2 pracowało niespełna 90 osób, a w 2022 r. 560. Autostrada przyciąga też inwestorów lokujących działalność blisko drogi. Z rynkowych szacunków wynika, że każdy kilometr autostrady generuje pośrednio i bezpośrednio 88 miejsc pracy.