Rynek leasingu ma za sobą niezły rok. W 2011 r. wzrósł o 14,1 proc. Co prawda leasing nieruchomości był na niewielkim plusie (2,1 proc.), ale wzrost leasingu ruchomości, którego głównymi filarami były pojazdy ciężarowe oraz maszyny, sięgnął 14,9 proc. Związek Polskiego Leasingu (ZPL) w obecnym roku prognozuje wzrost całego rynku o 13,4 proc.
Andrzej Krzemiński, przewodniczący komitetu wykonawczego ZPL, mówi, że leasing doskonale odpowiada na potrzeby naszej gospodarki, którą stanowią głównie małe i średnie firmy. — Dopóki Polska nie będzie silna kapitałowo, a więc w ciągu co najmniej kilkunastu kolejnych lat, mamy co robić — dodaje Andrzej Krzemiński. Na dobre wyniki leasingu pojazdów ciężarowych wpłynęło
odbicie na rynku przewozów oraz poprawiająca się kondycja finansowa firm transportowych. Natomiast wyniki leasingu maszyn to pochodna wykorzystania mocy produkcyjnych w przedsiębiorstwach wytwórczych i wciąż wysoki poziom produkcji sprzedanej przemysłu. Znacznie, bo o 33,5 proc., spadła wartość sfinansowanych aut osobowych z homologacją ciężarową, przez zakończenie odliczania podatku VAT od takich pojazdów. W wartości sfinansowanych przez firmy leasingowe maszyn coraz większą rolę odgrywają pożyczki. Główny rodzaj inwestycji tak finansowanych stanowią zakupy maszyn (74,7 proc.).
Związek podsumował także rynek firm z branży wynajmu długoterminowego. Łącznie Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów oraz ZPL na koniec 2011 r. finansowały 113,5 tys. pojazdów, co oznacza wzrost rok do roku o 9 proc. W tym segmencie najszybciej rośnie zainteresowanie opcją Full Service Leasing (FSL). Zdaniem ZPL, będzie ono rosło dalej, ponieważ małe i średnie firmy szukają prostych procedur i widzą potrzebę outsourcingu nawet w przypadku kilku samochodów. FSL zapewnia im pełną obsługę wynajmowanych pojazdów, także serwisowanie.
13,4%
O tyle może wzrosnąć rynek leasingu w 2012 r.