Europejska federacja leasingowa Leaseurope, opierając się na danych krajowych stowarzyszeń (u nas to Związek Polskiego Leasingu), obliczyła, że w 2020r. całkowita wartość nowych umów leasingowych zawartych w Europie, wyniosła 351,9 mld EUR i była niższa o 14,2 proc. od wyników zanotowanych w 2019 r.
Gorsze wyniki odnotowano w minionym roku na większości rynków, a na trzech czwartych z nich spadek był dwucyfrowy.
Kraje bałtyckie, Chorwacja, Portugalia, Hiszpania i Maroko dotknęło spowolnienie przekraczające 20 proc. Urosły tylko: Ukraina, Turcja i Grecja. Polski rynek leasingu zanotował spadek o ponad 10 proc. (r/r).
Spowolnienie dotyczyło wszystkich głównych kategorii aktywów finansowanych przez uczestników europejskiego rynku leasingu, na ogólny wynik wpłynął jednak przede wszystkim spadek w motoryzacji. Wartości nowych kontraktów w segmencie finansowania aut osobowych zmalała o ponad 14 proc., a dostawczych - o ponad 16 proc. Powodem były oczywiście perturbacje wywołane pandemią koronawirusa i zamykaniem gospodarek.
Sytuacja powoli się poprawia. W pierwszej połowie 2021 r. dynamika polskiego rynku wyniosła + 36,2 proc. r/r,. a łączna wartość udzielonego finansowania - 8,9 mld EUR. Dane Leaseurope za sześć miesięcy 2021 r. pokazują także silne odbicie na europejskim rynku leasingu., choć warto pamiętać, że to w dużej mierze efekt niskiej bazy. W pierwszym półroczu wartość europejskiego rynku leasingu wyniosła 152,9 mld EUR, czyli o 32,1 proc. więcej niż przed rokiem. Finansowanie pojazdów i sprzętu zyskało, odpowiednio, 39,4 i 24,7 proc. r/r.
- Optymistyczne wyniki pierwszego półrocza wskazują, że działalność leasingowa rozwija się równolegle z europejską gospodarką. W obliczu trudności wynikających z zakłócenia łańcuchów dostaw, dotykających różne sektory przemysłu, wzrostu wstrzymywanej konsumpcji, a także kosztów energii, które wywierają presję na ceny, ekonomiści oczekują dalszego ożywienia gospodarczego w pozostałej części roku. Zgodnie z prognozą gospodarczą Komisji Europejskiej inwestycje powinny wzmocnić się za sprawą korzystnych perspektyw dla popytu krajowego i zewnętrznego, a także realizacji planów naprawy gospodarczej w całej Europie. Inwestycje biznesowe napędzają popyt na finansowanie aktywów, co daje wyraźnie podstawy do optymizmu dla branży leasingowej - mówi Marcin Balicki, wiceprzewodniczący Rady Związku Polskiego Leasingu, prezes Millennium Leasing i członek Rady dyrektorów Leaseurope.