Luksusowy wymiar niemieckiej Pumy

Rafał Białkowski
opublikowano: 2007-04-11 00:00

Jak połączyć masową produkcję z luksusem? Na to pytanie odpowiedź znalazła francuska firma PPR. Zakup Pumy jest pierwszym krokiem.

PPR wyda 7,6 mld USD na zakup trzeciego producenta sportowego

Jak połączyć masową produkcję z luksusem? Na to pytanie odpowiedź znalazła francuska firma PPR. Zakup Pumy jest pierwszym krokiem.

Francuska spółka Pinault-Printemps-Redoute (PPR), kontrolowana przez rodzinę Pinault, kupiła 27,1 proc. udziałów w niemieckiej firmie Puma, numerze trzy wśród producentów sprzętu sportowego, ustępującej tylko Nike i Adidasowi. Zakup ten jest wstępem do całkowitego przejęcia sportowej marki wycenianej na 7,6 mld USD.

— Połączenie z PPR jest dla nas znakomitą okazją do wzmocnienia naszej pozycji na rynku artykułów sportowych — mówi Jochen Zeitz, szef Pumy.

Luksus się ceni

PPR, właściciel luksusowych marek, zapłacił po 330 EUR za akcję. Odkupił je od niemieckiej rodziny miliarderów — Herz. Jak podają przedstawiciele francuskiej spółki, taką samą cenę zaoferują pozostałym udziałowcom Pumy. A akcji do odkupienia jest dużo. Niemiecka firma wyemitowała ich ponad 17 mln.

Co przejęcie da obu firmom? Puma jest bardzo zadowolona z transakcji. Poza dobrą ceną zaoferowaną przez PPR otrzyma dostęp do dodatkowego finansowania, nowe portfolio od projektantów z wyższej półki oraz wzmocni pozycję.

— Jesteśmy przekonani, że PPR, jeden z najlepszych i najbardziej cenionych detalistów na rynku, jest dla nas najlepszym partnerem — ocenia Jochen Zeitz.

PPR natomiast uzyska dostęp do ogromnego rynku sportowego, a tym samym połączy przeciwności — produkt masowej produkcji z produktem luksusowym.

Test zaliczony

Taki zabieg już się im udał. Jeszcze nie tak dawno Puma cierpiała na liczne problemy, głównie z powodu nieciekawego designu produktów. Wybawieniem okazała się współpraca z takimi projektantami. jak Aleksander McQueen czy Stella McCartney. Dodajmy, że firmy obu projektantów należą do PPR.

Francuzi zauważyli efekty tej współpracy i stwierdzili, że na transakcji da się zarobić.

PPR jest francuskim holdingiem z branży dystrybucji oraz produkcji dóbr luksusowych. W skład grupy wchodzą m.in. takie marki, jak Gucci, Yves Saint-Laurent, Aleksander McQueen, Stella McCartney i Balenciaga. Należą do niej również liczne domy wysyłkowe, sieci sklepów z książkami i płytami oraz znane, także w Polsce, hipermarkety Conforama.

Jedna rodzina

Największym konkurentem Pumy od zawsze był Adidas. Obie firmy zostały założone w 1940 r. przez braci: Rudolfa Dasslera — twórca Pumy, oraz Adolfa Dasslera — od jego imienia pochodzi nazwa Adidas. Różnica zdań między nimi co do strategii interesu doprowadziła do podziału i wielkiej rywalizacji, która trwa do tej pory. Połączenie z PPR może przechylić szalę zwycięstwa na korzyść Pumy.