Przedsiębiorcy wciąż chętnie decydują się na elastyczne formy współpracy - wynika z raportu „GIGbarometr. Barometr elastyczności rynku pracy” stworzonego przez platformę Giglike i EY. Prawie połowa respondentów (46 proc.) uważa, że znaczenie takich form współpracy w ciągu nadchodzącego roku się nie zmieni. Natomiast 25 proc. sądzi, że ich rola wzrośnie, a 30 proc. badanych przewiduje spadek znaczenia elastyczności (z czego 7 proc. ocenia, że będzie on drastyczny).
– Elastyczność nie jest trendem – to konieczność i odpowiedź na zmieniające się okoliczności makroekonomiczne, ale i oczekiwania samych pracowników. Jej rozwój w Polsce wymaga większej dojrzałości ze strony firm i bardziej przewidywalnych warunków prawnopodatkowych ze strony państwa. Rynek pracy wchodzi w fazę, gdzie o sukcesie decyduje zdolność łączenia niezależności z odpowiedzialnością – po obu stronach relacji. Zrozumienie tego jest kluczowe dla firm, które chcą pozostać konkurencyjne w dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym – mówi Tomasz Miłosz, założyciel Giglike.
Rosną oczekiwania
Przedsiębiorcy, podejmując decyzję o elastycznej formie współpracy, biorą pod uwagę przede wszystkim preferencje samych niezależnych specjalistów. Wskazuje na to aż 59 proc. ankietowanych przedstawicieli firm. Kolejnym powodem, dla którego respondenci decydują się na taką formę współpracy, są niższe koszty, w tym mniejsze obciążenia podatkowe (51 proc.). Taki sam odsetek firm wskazuje na wymagania rynku pracy. Mimo świadomości korzyści płynących z elastyczności część firm rezygnuje z rozbudowanych form współpracy B2B. Dlaczego decydują się na taki krok? Główne przyczyny to niepewność prawna, obawy przed działaniami Państwowej Inspekcji Pracy oraz reakcja na spowolnienie gospodarcze.
Przedsiębiorcy są zadowoleni ze współpracy z freelancerami, choć oczekiwania tych ostatnich rosną. Kluczową role odgrywają dla nich warunki finansowe (64 proc.). Ponad połowa ceni sobie elastyczność (56 proc.), a niewiele mniejszy odsetek - stabilność dochodów (48 proc.). Rosnące znaczenie mają dla nich również benefity takie jak prywatna opieka zdrowotna i ubezpieczenia.
Traktowani w podobny sposób
Z tegorocznej edycji GIGbarometru wynika również, że pracownicy etatowi i freelancerzy często są traktowani w podobny sposób – zacierają się zatem różnice między tradycyjnymi a elastycznymi modelami zatrudnienia. Im większa firma, tym mniejsze rozbieżności w tym zakresie.
– Elastyczny model współpracy jest korzystny tak dla firm, jak i niezależnych profesjonalistów. Jednakże firmy, którym zależy na zatrudnieniu wysoko wykwalifikowanych specjalistów oraz decydujące się na ten model współpracy, powinny zadbać o bezpieczeństwo zachowania relacji w odpowiednich ramach. Błąd może skutkować ryzykiem prawno-podatkowym lub utratą reputacji – uważa Eliza Skotnicka, starszy menedżer w EY People Advisory Services.