Niby-mennica udaje Greka

Katarzyna Latek
30-12-2010, 11:45

Wspólnicy Polskiej Mennicy Narodowej najpierw odtrąbili marketingowy sukces numizmatu z Lechem Kaczyńskim, a teraz się odcinają.

Nieważne, jak mówią, byle mówili — taka zasada najwyraźniej przyświecała firmom Synopsis Polska i Internetowy Dom Handlowy. Obie założyły spółkę Polska Mennica Narodowa (PMN), której pierwszym produktem miał być numizmat z wizerunkiem Lecha Kaczyńskiego. "Moneta" natychmiast wywołała liczne kontrowersje. Okazało się, że podobne plany miał NBP, który jednak skonsultował je z Martą Kaczyńską-Dubieniecką. Córka zmarłego prezydenta o przedsięwzięciu PMN nie wiedziała nic, a kiedy się dowiedziała, zapowiedziała podjęcie kroków prawnych przeciwko spółce.

Firmy Synopsis i Internetowy Dom Handlowy początkowo nic nie robiły sobie z tej afery. Przeciwnie — na profilach na Facebooku zamieszczały linki do internetowych publikacji na ten temat, ciesząc się, że pisze o nich prasa biznesowa. Przedstawiciele Synopsis przekonywali, że sprawa jest czysta i na wykorzystanie wizerunku Lecha Kaczyńskiego nie potrzebowali zgody rodziny, ponieważ był on osobą publiczną. Dopiero kilkanaście dni później w komunikacie prasowym PMN uznała swoje działanie za "nietaktowne". W tym samym komunikacie przyznała, że sytuacja "znacznie zwiększyła zainteresowanie numizmatem i prognozę przychodów w stosunku do pierwotnych założeń". Oświadczyła też, że przekaże wszystkie ponadplanowe zyski z projektu na wybrane cele społeczne.

Mimo takiego "sukcesu", Dariusz Leśniak-Paduch, który początkowo w mediach bronił planów emisyjnych PMN, nagle zmienił zdanie.

"Jako założyciel spółek Internetowy Dom Handlowy oraz Synopsis Polska chciałbym jeszcze raz przeprosić wszystkie osoby, które mogły poczuć się urażone planowaną przez PMN emisją numizmatu" — napisał w ogłoszeniu opublikowanym na naszych łamach.

Dariusz Leśniak-Paduch napisał również, że dołoży wszelkich starań, by przekonać zarządy IDH oraz Synopsis do wycofania się z inwestycji w spółkę Polska Mennica Narodowa — co jest o tyle dziwne, że PMN to start-up założony przez obie firmy.

— Ostatecznego rozstrzygnięcia kwestii PMN jeszcze nie ma, ale prawdopodobnie spółka zmieni nazwę — mówi Magdalena Grzybowska, prezes Synopsis Polska.

I dodaje, że Dariusz Leśniak-Paduch może z nami porozmawiać na temat PMN po 10 stycznia.

Zmiana nazwy ma poprawić wizerunek, ale plany dotyczące bicia numizmatów pozostają bez zmian. Smaku całej sprawie dodaje to, że firmy wzajemnie zrzucają na siebie odpowiedzialność za zamieszanie. Zarząd PMN w oświadczeniu przekonywał, że za "monetę" tak naprawdę odpowiada Internetowy Dom Handlowy, który jest zleceniodawcą i wyłącznym dystrybutorem serii produktów "Prezydenci Rzeczypospolitej Polskiej" — a PMN jest tylko jej producentem.

To nie pierwsze kłopoty spółek z grupy Synopsis w tym roku. Fundusz w październiku nie został wpuszczony na NewConnect, ponieważ giełda uznała, że jego dokument informacyjny nie pozwala na dokonanie rzetelnej oceny inwestycyjnej emitenta. Nie udało się też drugie podejście — giełda ponownie miała zastrzeżenia do dokumentu. Chodziło m.in. o to, że spółka nie określiła jednoznacznie zakresu prowadzonej działalności.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Latek

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Niby-mennica udaje Greka