Nie będzie wstrzymania lotów nad Warszawą

PAP
Małgorzata GrzegorczykMałgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 2022-04-28 11:35
zaktualizowano: 2022-04-28 12:18

Przedstawiciele kontrolerów i prezes PAŻP podpisali w Sejmie porozumienie. Do 10 lipca powstanie finalny dokument.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Co zawiera porozumienie związkowców z PAŻP
  • Czy 1 maja kontrolerzy wrócą do pracy
  • Do kiedy strony dały sobie czas na podpisanie finalnego porozumienia
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Przedstawiciele Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego i Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej podpisali porozumienie.

– Mamy dobrą wiadomość. Najważniejsze, że nie grozi nam paraliż ruchu lotniczego nad Polską. Byłem pełen nadziei, że porozumienie jest możliwe. Strony są w dialogu, nie są na wojnie. Rozporządzenie rady ministrów, które ograniczało od 1 maja liczbę lotów, zostanie zmienione. Są przygotowane wszystkie stosowne dokumenty. Podpiszę dokument po posiedzeniu komisji lub po głosowaniach i jutro skutki rozporządzenia zostaną wycofane – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

To jednak nie koniec rozmów.

- To nie jest koniec wojny, to jest rozejm. W imię dalszej dobrej współpracy, by nie paraliżować ruchu lotniczego w Polsce, poszliśmy na daleko idące ustępstwa i udało nam się porozumieć. To bardzo ważny moment, ale przed nami jeszcze bardzo długa droga. Zabrakło czasu, by doprowadzić do finalizacji ostatecznych dokumentów. Od jutra pracujemy dalej. Udało się wypracować 2 miesiące i 10 dni. Dajemy sobie czas do 10 lipca, by mieć względny spokój na pracę merytoryczną. Będę monitorować, na jakim etapie są wdrażane zmiany w PAŻP, które udało się uzgodnić, szczególnie 24 punkty ściśle związane z bezpieczeństwem operacji lotniczych. Będziemy pracować nad regulaminem pracy, regulaminem wynagrodzenia, kodeksem etyki oraz programem kształtowania karier kontrolerów. Zależy nam, by finalny dokument pozwolił agencji pracować wydajnie mimo planowanego audytu i restrukturyzacji – mówi Andrzej Fenrych, wiceprzewodniczący ZZKRL.

Oto punkty, które znalazły się w porozumieniu.

1. PAŻP zobowiązuje się do niezwłocznego rozpoczęcia audytu organizacyjnego i niezbędnych restrukturyzacji.

2. Do dnia 29 lipca b.r. zostaną podpisane dokumenty wydłużające okresy wypowiedzenia osobom, którym się kończą umowy w dniu 30 kwietnia b.r.

3. ZZKRL na podstawie zawartego porozumienia będzie rekomendował członkom powrót do pracy lub odpowiednio przedłużenia okresu wypowiedzienia do dnia 10 lipca br.

4. ZZKRL zobowiązuje się przedstawić członkom warunki zatrudnienia w dniu 28 lipca br.

5. Nowe umowy, na czas określony do 10 lipca br., zostaną podpisane 29 kwietnia br.

6. Strony zobowiązują się od dnia 29 kwietnia br. kontynuować prace nad zgłoszonymi przez ZZKRL dokumentami, tj.: Regulaminem Wynagradzania, Regulaminem Pracy, programem w zakresie rozwoju, szkolenia i wsparcia dla pracowników zatrudnionych na stanowisku kontrolera ruchu lotniczego i informatora FIS i Kodeksem Etyki.

7. Strony zobowiązują się do nadzorowania przyjętych dotąd wzajemnych ustaleń w zakresie bezpieczeństwai polityki organizacyjnej i kadrowej.

Negocjacje kierownictwa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP) z przedstawicielami Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego (ZZ KRL) toczą się od kilku tygodni; dotyczą m.in. bezpieczeństwa, regulaminu pracy i regulaminu wynagradzania.

Andrzej Adamczyk, fot. Marek Wiśniewski
Andrzej Adamczyk, fot. Marek Wiśniewski

W środę Agencja przedstawiła dwie propozycje porozumienia ze stroną społeczną. Jak poinformowano w wieczornym, wspólnym komunikacie po spotkaniu przedstawicieli PAŻP oraz Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego, pracodawca przedstawił dwie propozycje porozumienia ze stroną społeczną. Prace nad zgłoszonymi propozycjami - jak podano - miały trwać do późnych godzin wieczornych. "Strony dążą do ustalenia w dniu 28.04.2022 r. (czwartek) wspólnego stanowiska" - napisano.

Wcześniej PAŻP informowała, że wdraża 24 postulaty sformułowane przez Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego, "zgodnie z obowiązującą w lotnictwie zasadą stałego dążenia do doskonalenia procedur bezpieczeństwa i praktyk operacyjnych". "Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, dążąc do doskonalenia procedur bezpieczeństwa, zaakceptowała i uzgodniła wdrożenie wszystkich dotyczących ich postulatów, zgłaszanych przez Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego. Od dwóch tygodni są one stopniowo wdrażane, a równolegle obecne Kierownictwo PAŻP analizuje możliwość wprowadzania dalszych, pozytywnych zmian w tym zakresie" - przekazano w komunikacie.

Jak dodano, kierownictwo rozpoczęło wdrażanie postulatów dotyczących między innymi ograniczania jednoosobowych obsad, weryfikacji tzw. pojemności sektorowych, określających ile samolotów jednocześnie mają do prowadzenia kontrolerzy w jednej chwili czy przywrócenia pełnej obsady Senior Kontrolerów także w nocy.

W poniedziałek opublikowano rozporządzenie w sprawie wprowadzenia ograniczeń w ruchu lotniczym. Ma ono związek z toczącymi się negocjacjami w PAŻP. Adamczyk przekazał, że rozporządzenie Rady Ministrów ws. wprowadzenia ograniczeń w ruchu lotniczym zostało przygotowane zgodne z procedurami, by linie lotnicze mogły się przygotować na ewentualną sytuację, w której od 1 maja 2022 r. może nie być wystarczającej liczby kontrolerów ruchu lotniczego PAŻP.

Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) Piotr Samson mówił we wtorek, że wąskie gardło to Lotnisko Chopina i Modlin, gdzie liczba operacji spadnie z 500 do 180. Jak wskazywał, w maju dziennie ma się odbywać 500 lotów. "Ze względu na potencjalny brak odpowiedniej ilości kontrolerów, ta liczba będzie musiała być zredukowana o 2/3" - wskazał.

Wcześniej szef ULC wydał listę tras lotniczych i przewoźników, którzy będą wykonywać połączenia lotnicze po 1 maja z Lotniska Chopina i lotniska w Modlinie, gdyby nie doszło do porozumienia z przedstawicielami Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego. Na liście znalazły się 32 trasy oraz 11 przewoźników. Wśród nich są: PLL LOT, który poleci do Londynu Heathrow, Nowego Jorku, Chicago, Brukseli, Toronto, Incheon, Rzeszowa, Tel Awiwu, Oslo, Kopenhagi, Budapesztu, Wilna, Pragi, Bukaresztu, Duesseldorfu, Barcelony, Berlina, Tbilisi, Szczecina-Goleniów; Wizz Air - będzie zaś obsługiwał trasy do Londynu - Luton, Rzymu; Ryanair poleci natomiast do Londynu - Stansted, Dublina; Lufthansa, która ma latać do Frankfurtu, Monachium; Air France - do Paryża; Turkish Airlines natomiast do Stambułu, a KLM do Amsterdam. Ponadto Emirates do Dubaju; Austrian Airlines do Wiednia, Swiss do Zurichu oraz TAP Air Portugal do Lizbony.

PAŻP jest jedyną w kraju instytucją szkolącą i zatrudniającą kontrolerów ruchu lotniczego. Pełnią oni służbę przez całą dobę, siedem dni w tygodniu.