Z badania Pracuj.pl pt. „Feedback w procesach rekrutacyjnych z perspektywy rekruterów” wynika, że prawie wszyscy pracodawcy (96 proc.) zdają sobie sprawę z tego, że kandydaci wolą otrzymywać informacje zwrotną po zakończonej rekrutacji. Równocześnie większość ankietowanych przedsiębiorców (79 proc.) przyznała, że w ich firmach nie istnieją żadne polityki regulujące udzielanie feedbacków. Warto dodać, że według 80 proc. respondentów złe doświadczenia rekrutacyjne kandydatów mogą wpłynąć na ich decyzje konsumenckie.
Komu odpowiadają
Cieszy fakt, że mimo wdrożenia braku wytycznych większość pracodawców wysyła kandydatom informacje zwrotne. Prawie połowa (48 proc.) udziela feedbacku jedynie tym, którzy dotarli do etapu rozmów kwalifikacyjnych. Jedynie 31 proc. przesyła wiadomość wszystkim, którzy aplikowali na dane stanowisko. Z kolei 14 proc. udziela informacji zwrotnych wyłącznie osobom, które zdecydowano się zatrudnić, a 7 proc. przedsiębiorców nie informuje o wynikach rekrutacji nikogo.
- Z badania wynika, że kultura feedbacku najlepiej rozwinięta jest w dużych firmach zatrudniających ponad 250 osób. Znacznie częściej udzielają go one wszystkim kandydatom – deklaratywnie robi to aż 44 proc. z nich, w porównaniu do jedynie 24 proc. w pozostałych segmentach przedsiębiorstw. Może to być związane z większymi zasobami, które pozwalają na bardziej rozbudowane procesy rekrutacyjne i lepszą obsługę kandydatów. Duże przedsiębiorstwa posiadają rozbudowane zespoły HR, które mogą skupić się na dostarczaniu szczegółowych informacji zwrotnych. Często są także bardziej świadome wpływu swojego wizerunku na sukcesy rekrutacyjne i inwestują w budowanie pozytywnych relacji z kandydatami, co jest kluczowe dla przyciągania najlepszych talentów na rynku – komentuje Agata Roszkiewicz, ekspertka ds. wynagrodzeń i benefitów w Pracuj.pl.
Przedsiębiorcy, którzy informują kandydatów o wynikach rekrutacji, najczęściej kontaktują się z nimi drogą mejlową (68 proc.). 66 proc. wybiera połączenie telefoniczne, a 38 proc. - system do zarządzania rekrutacją. Jedynie 8 proc. firm udziela feedbacku podczas spotkania online.
Weź udział w kongresie "HR Summit 2024" >>
Brak czasu na kontakt
Przedsiębiorcy uważają, że przekazywanie informacji zwrotnych ma wiele zalet. To przede wszystkim ważny element budowania pozytywnego wizerunku pracodawcy. Takiego zdania jest 95 proc. firm udzielających feedbacku i 78 proc. ogółu respondentów. Natomiast 66 proc. pracodawców przekazujących informacje zwrotne i 52 proc. ogółu ankietowanych uważa, że takie działania pomagają budować długoterminowe relacje z kandydatami.
Dlaczego zatem przedsiębiorcy nie udzielają feedbacków? Najczęściej wymienianym powodem jest nadmiar niedopasowanych CV. Wskazało na niego 55 proc. respondentów. Drugą najczęściej wymienianą przyczyną jest zbytnia czasochłonność tej czynności (46 proc.). 38 proc. pracodawców odpowiedziało, że powodem jest zbyt mały zespół odpowiedzialny za rekrutację w firmie, a 28 proc. wskazało na otrzymywanie zbyt wielu CV. Jakie jeszcze przyczyny wymieniali przedsiębiorcy? 23 proc. wskazało na brak odpowiednich narzędzi i technologii, które umożliwiłyby automatyzację procesu, a 18 proc. na nieotrzymywanie informacji od menedżerów o odrzuceniu lub zaakceptowaniu poszczególnych osób. Z kolei 17 proc. respondentów nie widzi dostrzegalnej wartości w udzielaniu kandydatom informacji zwrotnych.
